…ale jak pozyskiwać klientów w tym Internecie?
Pandemia koronawirusa zmieniła sposób funkcjonowania biznesów usługowych z dnia na dzień. Dla prawników, którzy do tej pory działali dwutorowo – prowadzili swoje kancelarie zarówno w offlinie jak i onlinie – niewiele się zmieniło. Mają narzędzia, zbudowaną markę własną i klientów przyzwyczajonych do pracy zdalnej. Jednak zdecydowana większość, która budowała swój biznes jedynie w oparciu o działania stacjonarne ma teraz ogromny problem, ponieważ…staruje od zera. I dla nich właśnie jest ten tekst. Postaramy się wyjaśnić jak pozyskiwać klientów w tym Internecie, jeśli nigdy wcześniej tego nie robiłeś.
Pozyskiwanie klientów dla kancelarii – zbuduj markę osobistą w Internecie
Zbudowałeś markę osobistą w offlinie, teraz czas na online. Jak pracować nad rozpoznawalnością w Internecie? W rzeczywistości może się to okazać łatwiejsze niż w realnym świecie. Nie oznacza to, że nie jest to mozolny proces, który wymaga dużo pracy. Ale w Internecie może być łatwiej, ponieważ trafiasz do szerszej grupy odbiorców. Reasumując: osiągniesz zadowalające efekty wcześniej.
Ale zanim zaczniesz działać musisz zadać sobie dwa ważne pytania: do kogo chcę trafić z moją ofertą oraz gdzie są moi odbiorcy .
Zwróć uwagę, że Twoja grupa docelowa może być już nieco inna, niż przed rozpoczęciem pandemii. Być może Twoim głównym źródłem dochodu byli klienci, którzy będą zmuszeni znacznie ograniczyć lub nawet całkowicie zrezygnować z usług kancelarii. Dlatego dopasuj usługi do nowej rzeczywistości.
Czy moi klienci są w mediach społecznościowych?
Sam Facebook liczy około 20 milionów polskich użytkowników powyżej 18 roku życia. Oznacza to, że prawie każdy dorosły Polak „ma” Facebooka. Ale media społecznościowe to nie tylko Facebook. LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, Snapchat, Twitter, ostatnio popularny TikTok i wiele innych – to wszystko social media. Hipotetycznie – na każdym tym kanale są Twoi klienci. Ale trudno budować markę wszędzie, ponieważ każdy kanał ma inną specyfikę, a tym samym odbiorcy oczekują zupełnie innych treści. W kilku słowach: jedna osoba tego nie udźwignie. Dlatego wybierz te kanały, gdzie Twoich potencjalnych klientów jest najwięcej i tam rozpocznij działania.
Ze względu na popularność tego medium w Polsce – warto zacząć od Facebooka. Badania pokazują, że Facebook cieszy się nie tylko największą liczbą użytkowników, ale także jednym z najwyższych współczynników aktywności. Dlatego w ciemno możemy uznać, że są tu Twoi klienci. Poza tym Facebook w pewien sposób łączy specyfikę różnych mediów społecznościowych dzięki mnogości formatów: wpisy, artykuły, zdjęcia, filmy, relacje na żywo, ankiety – możesz dowolnie eksperymentować z treściami.
Jeżeli chcesz aktywnie działać na Facebooku, odsyłamy Cię do tego artykułu > https://www.specprawnik.pl/marketing-dla-prawnika/13-pomocnych-wskazowek-dotyczacych-profilu-kancela/
Markę osobistą warto także budować na LinkedInie, ponieważ to największa baza specjalistów na świecie. LinkedIn ma niestety zdecydowanie mniej zarejestrowanych użytkowników i nieduży w porównaniu do Facebooka współczynnik aktywności (badania z 2019 roku pokazują, że wynosi ona 20%, podczas gdy aktywność użytkowników Facebooka to 85%). Jest to medium stricte do budowania marki własnej, raczej służące do komunikacji ekspert-ekspert.
Jeśli chcesz założyć profil na LinkedInie, przeczytaj ten artykuł > https://www.specprawnik.pl/marketing-dla-prawnika/po-co-prawnikowi-profil-na-linkedin/
Młodych prawników z pewnością kusi także prowadzenie konta na Instagramie. Zainteresowanych odsyłamy do tego artykułu > https://www.specprawnik.pl/marketing-dla-prawnika/prawnik-na-instagramie/
Opnie, opinie i jeszcze raz opinie!
Jedna z najważniejszych rzeczy w Internecie. Zostań prawnikiem pierwszego wyboru dzięki opiniom od zadowolonych klientów. Żelazna zasada w sieci, gdzie nie masz kontaktu fizycznego ani z produktem, ani z wykonawcą usługi brzmi: nie kupuj kota w worku. Jeśli polecają Cię klienci, zdobędziesz kolejnych. Istnieje wiele sposobów zdobywania tych opinii. Zdobądź ich jak najwięcej, a oprócz pisemnych rekomendacji zaufaj systemom, które wyrażają zadowolenie klientów graficznie, np. w postaci gwiazdek (klient od razu widzi, czy warto podjąć z Tobą współpracę).
Opinie możesz zbierać na stronie kancelarii, w mediach społecznościowych, w Google Moja Firma, w marketplace’ach w których jesteś obecny (tam pozbieraj opinie w pierwszej kolejności, ponieważ marketplace’y gromadzą najwięcej potencjalnych klientów).
Rozpisaliśmy się na ten temat w tym artykule > https://www.specprawnik.pl/marketing-dla-prawnika/zaskakujace-statystyki-dotyczace-opinii-klientow-o/
Budowanie pozycji eksperta poprzez blog
Blog to najlepszy sposób na budowanie pozycji eksperta w danej dziedzinie prawa. Umiejętnie prowadzony ma także ogromny wpływ na pozycjonowanie Twojej strony internetowej. Być może SEO nie jest dziś najmocniejszym argumentem przemawiającym za blogiem firmowym. Blog nie da efektów z dnia na dzień, ale będzie pięknie procentował na przyszłość.
Dlatego jeśli jeszcze nie blogujesz, zacznij. Ale przedtem dobrze się do tego przygotuj. Mamy dla Ciebie artykuł, w którym opisaliśmy jak zabrać się za blogowanie krok po kroku > https://www.specprawnik.pl/marketing-dla-prawnika/blog-prawniczy-to-nie-jest-tak-trudne-jak-ci-sie-w/
Co z wizytówką w Google Moja Firma?
Wizytówka w Google Moja Firma to dodatkowa forma prezentacji firmy w Internecie, a każda prezentacja kancelarii w sieci jest wartościowa. Taki profil pozwala łatwo kontaktować się z klientami w wyszukiwarce i w Mapach Google.
Twoi klienci mogą się z Tobą kontaktować, dzwoniąc, pisząc i wystawiając opinie. Więcej możliwości wchodzenia z nimi w interakcje to więcej okazji do sprzedaży Twoich produktów lub usług.
Przygotowanie wizytówki Google kosztuje tylko Twój czas. Naprawdę warto go zainwestować choćby ze względu na wartościowe opinie, które nie tylko możesz zbierać przy pomocy tego narzędzia, ale i gromadzić z innych serwisów, które Google uważa za wartościowe (np. ze Specprawnika).
Rekomendacje od innych prawników
To właściwie taki „P.S.”, dodatek dla tych prawników (często specjalistów w wąskich dziedzinach), którzy współpracowali z prawnikami in-house lub innymi kancelariami. Zadbajcie o rekomendacje. Nic tak nie napędza współpracy, jak dobre słowo od innego prawnika czy klienta.
Jak klienci szukają prawnika?
Badania pokazują, że tych ścieżek jest kilka. W ostatnim czasie na prowadzenie wysuwają się marketplace’y, które wyprzedziły wyszukiwarkę Google. Najprawdopodobniej stało się tak z trzech powodów: po pierwsze klientowi trudno przebić się przez gąszcz propozycji, które oferuje mu wyszukiwarka. Wybranie właściwego prawnika jest zbyt czasochłonne, a stres wywołany sytuacją kryzysową nie sprzyja cierpliwym poszukiwaniom. Po drugie – użytkownik jest przyzwyczajony do korzystania z porównywarek produktów i oczekuje, że w dokładnie taki sam sposób będzie mógł wybrać usługę. Za takim rozwiązaniem przemawia także wiarygodność – marketplace’y gromadzą dla prawników dziesiątki (a czasem i setki) opinii i rekomendacji oraz pokazują prawnika według jego specjalizacji, co wróży dobrą współpracę i pomyślne rozwiązanie sprawy klienta.