Blog prawniczy: to nie jest tak trudne, jak Ci się wydaje

Blog prawniczy: to nie jest tak trudne, jak Ci się wydaje

Myślisz o tym, aby zacząć prowadzić bloga prawniczego, ale nie wiesz jak się do tego zabrać? To nie jest takie trudne, jak Ci się wydaje. Skorzystaj z naszych wskazówek, dzięki którym stworzysz poczytne i wartościowe artykuły odpowiadające na potrzeby Twoich klientów.

Czego dowiesz się z tego tekstu?

  • dlaczego warto prowadzić bloga prawniczego
  • jak się przygotować do prowadzenia bloga prawniczego
  • słowa kluczowe czyli o czym pisać na blogu prawniczym
  • jak stworzyć dobry tytuł artykułu na blogu prawniczym
  • jak dystrybuować teksty z bloga prawniczego

 

Dlaczego warto prowadzić bloga prawniczego?

Wielu prawników znajduje czas na regularne prowadzenie bloga, chociaż to zadanie czasochłonne. Dlaczego to robią? Z dwóch powodów. Po pierwsze to najlepszy sposób na budowanie pozycji eksperta w danej dziedzinie prawa. Po drugie umiejętnie prowadzony blog ma ogromny wpływ na pozycjonowanie Twojej strony internetowej. Jeśli Twoje teksty zostaną uznane za wartościowe dla użytkowników, będą się pojawiały wysoko w wynikach wyszukiwania. Tym samym dzięki problemom prawnym, które omawiasz w tekstach, potencjalni klienci trafiają do Twojej kancelarii. Ujmijmy to krótko – prowadzenie bloga prawniczego się po prostu opłaca. W tym tekście podpowiemy Ci, jak mieć lepsze efekty od konkurencji.

 

Jak się przygotować do prowadzenia bloga prawniczego?

Jeśli posiadasz własną stronę internetową, najprawdopodobniej została ona postawiona na gotowym szablonie w systemie WordPress. Te szablony zostały pierwotnie stworzone właśnie dla tych, którzy chcą blogować, dlatego każdy szablon posiada moduł bloga. Skontaktuj się ze swoim developerem i poproś go o włączenie tego modułu oraz przeszkolenie Cię, jak dodawać teksty i grafiki w kokpicie (to bardzo intuicyjny proces).

Jeśli nie masz swojej strony internetowej lub z jakiegoś powodu nie możesz włączyć modułu do blogowania, masz inne opcje:

  • możesz zlecić wykonanie nowej strony lub strony tylko z Twoim blogiem
  • możesz stworzyć swojego bloga korzystając z darmowych platform zewnętrznych takich jak Blogger.com lub Specprawnik.pl

Bardzo ważne: na bloga musisz mieć pomysł. Dlatego, zanim zaczniesz działać, zrób listę tematów o których chciałbyś napisać. Nasza rada: im więcej, tym lepiej. Idealnie byłoby, gdyby przyszło Ci do głowy 50 ogólnych idei – po jednej na każdy tydzień w roku. W ten sposób nie zaprzestaniesz prowadzenia bloga prawniczego po kilku tygodniach od jego uruchomienia.

Jeszcze jedna kwestia. Na początku tego tekstu pisaliśmy o tym, że blog może poprawić widoczność Twojej strony w Internecie. Możesz zrobić to efektywniej, jeśli poprosisz developera o zainstalowanie wtyczki Yoast SEO (dla stron postawionych w systemie WordPress).

Yoast SEO to jedna z najpopularniejszych wtyczek do optymalizacji poszczególnych wpisów pod kątem SEO. Posiada praktycznie wszystkie niezbędne funkcje, a jednocześnie jest łatwa w obsłudze.

Gdy będziesz już miał gotowy tekst, w trakcie umieszczania go na swoim blogu prawniczym wskażesz słowo lub frazę, na jaką chcesz go pozycjonować (wpiszesz je w odpowiednie pole) np. „alimenty na dziecko”, a następnie dodasz krótki opis Twojego artykułu, który pokaże się w wyszukiwarce i zachęci czytelników do kliknięcia, np. „Jak uzyskać alimenty na dziecko? W tym artykule znajdziesz wszystkie niezbędne informacje, które pomogą Ci uzyskać zadowalający wynik w sądzie”.

 

Słowa kluczowe czyli o czym pisać na blogu prawniczym?

O czym pisać na blogu prawniczym, aby był poczytny? Zastanów się o czym będzie Twój artykuł, a następnie wybierz motyw przewodni (frazę/słowo kluczowe), na który chcesz się pozycjonować. Słowo/fraza to musi wystąpić w tytule, śródtytułach i treści. Wybierz taki motyw, którego szukają Twoi potencjalni czytelnicy. Aby sprawdzić jak często użytkownicy wpisują to słowo w wyszukiwarkę, skorzystaj z narzędzia Ubersuggest.

Wytłumaczymy to na przykładzie.

Jeśli Twoim słowem kluczowym jest „alimenty na dziecko”, wejdź na  neilpatel.com/ubersuggest, zmień język na polski i wpisz frazę w wyszukiwarkę. Dowiesz się, że średnio 2400 razy w miesiącu ktoś szuka informacji na ten temat. Zatem – warto napisać na ten temat artykuł (w przeciwieństwie do „alimenty na dziecko po rozwodzie” – ta fraza jest wyszukiwana zaledwie 30 razy w miesiącu).

 

Jak stworzyć dobry tytuł artykułu na blogu prawniczym?

W tym celu również stworzono odpowiednie, bezpłatne narzędzia😊 Wprawdzie nikt nie napisze za Ciebie tekstu na bloga prawniczego, ale dowiesz się jak stworzyć dobry tytuł artykułu odpowiadający na potrzeby użytkowników Internetu. Skorzystaj z Answer the Public.

Wejdź na stronę answerthepublic.com, ustaw język polski i wpisz „alimenty na dziecko”. Otrzymasz całą listę popularnych zapytań użytkowników. Już wiesz, że temat Twojego artykułu może brzmieć np. „Jak ponieść alimenty na dziecko?” albo „Alimenty na dziecko, które ukończyło 18 lat”. Zapytań jest tak wiele, że możesz zrobić z tego cały cykl.

 

Jak dystrybuować teksty z bloga prawniczego?

Doskonałym sposobem na dystrybucję tekstów są media społecznościowe. W ten sposób możesz dotrzeć do szerszego grona odbiorców i poinformować o Twoim nowym artykule. Jeśli jesteś obecny na serwisach zrzeszających prawników, które posiadają moduł bloga, koniecznie umieść tam swoją publikację. Takie serwisy – jeśli służą do aktywnego pozyskiwania klientów – gromadzą dziesiątki tysięcy użytkowników miesięcznie. To największe audytorium, przed którym możesz zaprezentować swoje teksty.

 

Kilka dodatkowych wskazówek:

  • Twój tekst powinien być użyteczny dla czytelnika czyli merytoryczny, zrozumiały (omijaj żargon prawniczy – pisz prostym językiem) i interesując (zwróć uwagę na aktualne trendy, jako pierwszy podejmuj unikalne tematy: zagadnienia prawne opisywane i omawiane w mediach spróbuj pogodzić z profilem Twojej działalności).
  • Pomyśl jak klient. Załóżmy, że jesteś radcą prawnym, który specjalizuje się w prawie rodzinnym, a dokładniej w rozwodach i alimentach. Twoja kancelaria znajduje się na warszawskiej Ochocie. Wybrane przez Ciebie słowo kluczowe powinno precyzyjnie określać profil Twojej działalności. Radca prawny to za mało. Ilu jest ich w Polsce? Radca prawny Warszawa to również pojęcie zbyt ogólne. Ale hasło rozwody i alimenty Ochota dość precyzyjnie określa miejsce Twojego działania i profil spraw, w których się specjalizujesz. Czym ogólniejsze hasło, tym trudniej wygrać z konkurencją. Nie przesadzaj jednak z zawężaniem specjalizacji, bo może to wywołać odwrotny skutek i zmniejszyć ilość odwiedzin na Twoim profilu.
  • Nie używaj słów kluczowych, które nie dotyczą profilu Twojej działalności. Jeśli nie zajmujesz się prawem rodzinnym, nie wykorzystuj tego wyrażenia jako frazy kluczowej, ponieważ Twój potencjalny klient może uznać, że próbujesz wprowadzić go w błąd.
  • Wykorzystuj słowa kluczowe umiejętnie. To nieprawda, że należy nasycić nimi wpis, wystarczy trzykrotne użycie. Jeśli przesadzisz, na pewno niczego nie zyskasz, a możesz wiele stracić. Zbyt duża liczba słów kluczowych wpływa na jakość tekstu. Coraz więcej Internautów rozumie czym jest pisanie tekstów pod wyszukiwarkę – nie pozwól, by odnieśli wrażenie, że próbujesz ich oszukać. Twój czytelnik musi poczuć, że piszesz z myślą o nim, nie o sobie. Również wyszukiwarka może poczuć się oszukana – zbyt duża liczba słów kluczowych sprawi, że potraktuje ona Twój wpis jako spam i zignoruje go w wynikach wyszukiwania. Zamiast wciąż powtarzać te same słowa kluczowe, wykorzystaj ich zamienniki. Śmiało odmieniaj rzeczowniki przez przypadki i używaj liczby mnogiej. Wyszukiwarki coraz lepiej rozpoznają odmianę wyrazów i ich synonimy.
  • Nigdy nie kopiuj cudzych tekstów. Takie zabiegi mogą skończyć się naprawdę tragicznie. W praktyce wygląda to tak. Rośnie liczba stron internetowych, więc i algorytmy mające niwelować spam w Internecie są na bieżąco aktualizowane. Jeśli wyszukiwarka uzna, że próbujesz spamować, nałoży na Twoją witrynę karę w postaci banu lub filtru. Zalecenia o niekopiowaniu cudzych tekstów należy przestrzegać bezwzględnie, ponieważ zbanowanie Twojej witryny oznacza usunięcie jej z wyszukiwarki. Mówiąc wprost – Twoja strona tak naprawdę przestanie istnieć. Jeżeli na Twoją witrynę zostanie nałożony filtr, jej pozycja w wynikach wyszukiwania zostanie obniżona o kilkadziesiąt pozycji (uwaga, nawet o 70!). Potrwa to od kilku miesięcy do roku. I tak jak w przypadku kopiowania treści możesz zostać zbanowany, filtr zostanie nałożony na stronę za nienaturalne linkowanie czyli nagły przyrost liczby linków, które przekierowują na Twoją stronę z innych serwisów.
  • Dodatkowo: stosuj zdjęcia, grafiki, infografiki – wzbogać swój tekst, zobrazuj temat. Przypisuj im atrybut „alt” (tekst zastępczy). W treści "alt" umieść frazy kluczowe i link do Twojej strony www.
  • Idealny tekst ma około 400 do 500 słów czyli od 3 do 4 tys. znaków.

 

 

Dodatek dla użytkowników serwisu Specprawnik.pl: krótki instruktaż jak dodać tekst na naszym blogu:

Krok #1 Zaloguj się. W profilu prawnika kliknij „Publikuj na blogu”.

Krok #2 Dodaj tytuł artykułu.

Krok #3 Skorzystaj z edytora tekstu. Wykorzystuj jego funkcje – nie ma nic gorszego dla czytelnika, niż zbita kolumna tekstu bez podziału na nagłówki i akapity. Możesz urozmaicić tekst dodając zdjęcia (ikona „obrazek”) i linki odsyłające do innych Twoich tekstów o podobnej tematyce (ikona „wstaw/edytuj odnośnik”).

Krok #4 Wybierz kategorię, której dotyczy Twój wpis.

Krok #5 Dodaj etykiety (hasła) opisujące Twój tekst. Rozdziel je przecinkiem.

Po co dodawać etykiety? Etykieta porządkuje wszystkie artykuły w serwisie, którym została przypisana. Jak to działa? Wyjaśnimy to na przykładzie. Powiedzmy, że użytkownik przeczytał Twój wpis, któremu nadałeś etykietę „ZUS”. Napisany przez Ciebie artykuł zainteresował czytelnika na tyle, że postanowił pogłębić swoją wiedzę. Po kliknięciu w etykietę „ZUS” system przekieruje go do wszystkich artykułów w serwisie, którym została nadana taka etykieta. Co zyskujesz? W zestawieniu pojawią się wszystkie Twoje artykuły, którym nadałeś tę etykietę. Ponadto użytkownik czytając wpis, w którym nie znalazł interesujących go informacji, poprzez funkcję „etykiety” będzie kontynuował poszukiwania odpowiedniego tekstu. Może wybierze właśnie Twój artykuł?

Krok #6 Kliknij przycisk „Podgląd” aby podejrzeć rezultaty swojej pracy, a następnie „Wyślij” artykuł. GOTOWE!

 

Dlaczego warto publikować na blogu Specprawnik.pl?

  • Popularyzujesz swoje nazwisko – zaistniejesz w świadomości naszych użytkowników (czyli Twoich potencjalnych klientów). Nasz blog to darmowe narzędzie, przy pomocy którego wypromujesz siebie jako eksperta w dziedzinie, w której się specjalizujesz.
  • Wzbogacasz i uwiarygadniasz swoją wizytówkę w serwisie – publikowane artykuły widoczne będą na Twoim profilu oraz zwiększają Twoją rozpoznawalność na naszej platformie, ponieważ publikujemy je na stronie głównej.
  • Promujesz się w mediach społecznościowych – najciekawsze artykuły prawników publikujących w serwisie udostępniamy na naszych kanałach na Facebooku, które łącznie śledzi ponad 20 000 osób.
  • Pozycjonujesz się w naszej wyszukiwarce i najpopularniejszych wyszukiwarkach zewnętrznych – odpowiednio skonstruowany wpis na blogu wywinduje Cię na czołowe miejsca w wynikach wyszukiwania.