Facebook - wprowadzenie

Facebook - wprowadzenie

Jesteś aktywny na Facebooku? Ten tekst jest dla Ciebie. Chcę Ci trochę opowiedzieć o mediach społecznościowych: jak ich używać i po co. Często w pracy marketera spotykam się z określeniem (zwłaszcza wśród początkujących przedsiębiorców), że Facebook „nie działa”. Albo, co gorsze, „nie działa tak jak trzeba”. Rozpoczynający swoją przygodę z popularnym „fejsem” często mamy nieproporcjonalne oczekiwania. Myślimy o Facebooku jak o narzędziu marketingowym. A przecież Facebook nigdy nim nie był. I wszystko wskazuje na to, że nigdy taki nie będzie.

Specprawnik.pl: Facebook - wprowadzenie

Jakim użytkownikiem Facebooka jesteś?

Zacznijmy nie od samego narzędzia, ale od Ciebie. Jakim użytkownikiem Facebooka jesteś? Opcje są trzy. Możesz być użytkownikiem, który prowadzi jedynie profil firmowy. Możesz być takim, który działa tylko jako osoba prywatna. W końcu możesz udzielać się na obu polach. Jeśli należysz go grupy pierwszej lub drugiej, spróbuję w kilku zdaniach przekonać Cię, że nie jesteś w ten sposób w stanie optymalnie wykorzystać możliwości mediów społecznościowych. Jako ten, który prowadzi jedynie profil firmowy, po prostu nie rozumiesz do końca specyfiki tego narzędzia (pamiętaj, że najpierw Facebook dawał możliwość tworzenia jedynie kont prywatnych i to one są fundamentem tego medium, nie odwrotnie). Jeśli prowadzisz tylko profil prywatny, najprawdopodobniej mieszasz treści osobiste i firmowe, czyli zbyt dosłownie traktujesz to, o czym wspomniałam wcześniej. Ten rdzeń – konta prywatne – objaśniają sens Facebooka, ale to nie oznacza, że są najlepszą formą wyrazu. Ty prywatnie, i ty zawodowo – to mogą być dwie różne osoby. Nie odkrywaj życia prywatnego Twoim klientom, bo może to być opłakane w skutkach. Nie muszą wiedzieć, co robisz w czasie wolnym, jakie są Twoje poglądy polityczne, ani znać Twojej diety. Zostaw to dla siebie i podziel się tylko z tymi, z którymi nie łączy Cię relacja zawodowa. Prowadź profil firmowy i udostępniaj najciekawsze treści na profilu prywatnym. To najlepsze rozwiązanie, które dodatkowo zwiększy zasięg Twoich postów.

 

Porozmawiajmy o oczekiwaniach

Po co założyłeś konto na Facebooku? Ponad 90% osób, z którymi o tym rozmawiam twierdzi, że w celach marketingowych. Chcą promować swój biznes. Oczekują, że za pomocą Facebooka będą sprzedawać. A potem się dziwią. Że za mało polubień, za niskie zasięgi, brakuje reakcji na publikowane treści. Z czego to wynika? Czy na pewno z tego, że Facebook nawala? Czy może z naszych oczekiwań, które były mylne? Facebook nie jest medium marketingowym. Brzmi paradoksalnie, bo przecież za takie jest uważany. Jak sama nazwa wskazuje, to medium społecznościowe . Zatem nie służy do promocji, tylko do budowania sieci kontaktów. Sprawy mają się tak: tworzysz wokół siebie społeczność, docierając do potencjalnych klientów, ale jest to efekt uboczny budowania sieci kontaktów, a nie nadrzędny cel Twoich działań.

 

Gdzie oferta?

Czy to oznacza, że nie możesz na Facebooku zamieścić swojej oferty? Nic bardziej mylnego. Za pomocą Facebooka masz opowiedzieć swoją historię, więc także pokazać jakie usługi świadczysz. Nie traktuj go jednak jak tablicy ogłoszeń. Pozwól, by spełniał swoją pierwotną rolę: ułatwiał kontakt z ludźmi i dzielenie się wiedzą. Wprowadź innych w swój świat i zainteresuj ich publikowaną treścią. Bo przecież w każdym biznesie chodzi o to samo: dotarcie do właściwych ludzi. Ale aby ich przy sobie zatrzymać, musisz dać z siebie nawet więcej, niż dajesz „w realu”. Masz zdecydowanie szerszą konkurencje, ale równocześnie – nieporównywalnie większą publiczność. Daj jej coś co sprawi, że zostanie z Tobą na dłużej.

 

Ciąg dalszy nastąpi😊