Jak (NIE) odpowiadać na pytania użytkowników?

Jak (NIE) odpowiadać na pytania użytkowników?

Powiemy wprost. Prawnicy często nas pytają dlaczego mieliby nieodpłatnie udzielać się na forum pytań bezpłatnych. No właśnie. Po co udzielać darmowej porady? Przecież pracowałeś ciężko, by wiedzę prawną pozyskać, dlaczego miałbyś ją oddać za darmo? Pisaliśmy o tym wielokrotnie: że to pomaga pozyskać klienta (o tutaj ) i że forum to doskonały barometr trendów, który pozwala ocenić, czego dzisiejszy klient potrzebuje ( tu ).

Zakładamy, że Cię przekonaliśmy😊

A teraz jesteśmy Ci winni wyjaśnienia. Bo nigdy dokładnie nie wskazaliśmy, jak właściwie należy na te pytania odpowiadać. Pytanie zadane na forum pytań bezpłatnych trzeba potraktować jak pierwszą wizytę w kancelarii. Taką, gdy klient przychodzi, ale tak naprawdę jeszcze nie jest klientem. I opowiada co się stało. A na końcu pyta: czy ja potrzebuję pomocy prawnej? A ty prawniku mówisz: To zależy😉  I tłumaczysz w kilku zdaniach co się dzieje i co można w tej sprawie zrobić. Kilka zdań. Tyle.

Forum to miejsce, gdzie gromadzone są Twoje bardzo wstępne oceny sytuacji, które mają wskazać klientowi kierunek. Żeby mógł ocenić, czy potrzebuje Twojej pomocy, czy ty jako prawnik mu odpowiadasz i czy jego problem jest dla Ciebie ważny. To znaczy, czy jeśli powierzy właśnie Tobie swoją sprawę, to potraktujesz go z uwagą. Być może wiele rzeczy traktujesz już mechanicznie, ale dla osób, które zadają pytania na naszym forum, często jest to pierwszy kontakt z prawnikiem. Pierwszy konflikt, który muszą rozwiązać. I oni naprawdę czują się zagubieni. Dlatego to nie jest miejsce na zuchwałość. Najgorsze, co możesz zrobić w takiej sytuacji to podać w odpowiedzi kontakt do swojej kancelarii bez umieszczenia porady prawnej. Nie wykazujesz się w taki sposób empatią, której oczekuje klient. Najgorsze jest to, że być może jesteś bardzo empatyczny. A do tego masz ogromne doświadczenie w prowadzeniu spraw, o które pyta klient. Ale on – zniechęcony Twoją odpowiedzią – nigdy się o ty nie dowie. O zgrozo! Twoje odpowiedzi widoczne są na Twoim profilu, więc prawdopodobnie właśnie tracisz kolejnych klientów…

Poniżej prezentujemy odpowiedzi wzorowe. Porady prawników, którzy w każdym miesiącu odpowiadają na dziesiątki pytań użytkowników. I oni wiedzą, że to się opłaca.