Opinie i rekomendacje – najlepszy sposób na pozyskanie klienta online
Czy wiesz, że 81% Polaków szuka w Internecie opinii, rekomendacji i referencji na temat produktów, które zamierza zakupić i usług, z których chce skorzystać?
Słyszałeś o efekcie ROPO? ROPO czyli „Research Online, Purchase Offline” to zachowanie konsumentów, które polega na poszukiwaniu informacji na temat produktów lub usług w Internecie, przed ich zakupem. System poleceń i rekomendacji jest bardzo popularny. Korzysta z niego aż 81% kupujących. I tu ważna informacja dla Ciebie prawniku: najczęściej polecamy nowości kinowe, restauracje, hotele, usługi medyczne i… prawnicze! Inna ważna kwestia – dla konsumenta zakup usług wiąże się z wyższym ryzykiem, ponieważ większość z nich ma charakter jednorazowy. Dlatego większą wagę przywiązuje do szukania informacji o usłudze, niż produkcie.
Reasumując:
- 81% kupujących korzysta z opinii i rekomendacji przed zakupem usługi lub produktu,
- najczęściej polecane usługi to usługi medyczne i prawnicze,
- o wyborze Twojej kancelarii decydują rekomendacje i opinie na jej temat.
Teraz pojawia się pytanie: czy prawnik może „zbierać” opinie na temat jakości usług, które wykonuje w Internecie? A jeśli tak, to w jaki sposób? Odpowiedź brzmi trzy razy TAK, choć pytania są dwa. Może zbierać opinie, i to na dwa sposoby.
Prowadzisz profil kancelarii na Facebooku? Twoi klienci mogą dodawać opinie na temat usług, które świadczysz.
Plusy : Na Facebooku możesz wchodzić w interakcję z klientami i odpowiadać na ich komentarze.
Minusy : Komentarze nie są moderowane (z wyjątkiem tych zawierających wulgaryzmy) – klient może dodać negatywną odpowiedź na forum bez wcześniejszej próby wyjaśnienia konfliktowej sytuacji w kuluarach. Negatywny komentarz można ukryć albo wejść z klientem w polemikę. Niestety nie wiesz, ile osób zobaczy negatywną opinię przed Tobą (zanim zdążysz na nią odpowiedzieć lub ukryć). Pamiętaj, w Internecie nic nie ginie. Jeszcze jedno. Według najnowszych danych (digital w Polsce w 2017 roku, źródło we are social), najwięcej użytkowników Facebooka to osoby pomiędzy 25 a 34 rokiem życia. Czyli nie wszyscy Twoi klienci dodadzą opinię na Twoim profilu (aby ją dodać, trzeba być zarejestrowanym).
Specprawnik.pl
Opinie na temat jakości swoich usług możesz także zbierać w serwisie Specprawnik.pl. Opinie są widgetem czyli takim elementem „wzbogacającym”, który możesz umieścić również na swojej stronie internetowej. Jak to zrobić tłumaczymy w artykule „Specprawnik na twojej stronie www”, który znajdziesz TUTAJ .
Plusy : zanim opinia pojawi się na Twoim profilu, jest moderowana. Możesz zatem uniknąć negatywnego komentarza i rozwiązać sporną sytuację z niezadowolonym klientem osobiście. Kolejnym plusem jest to, że opinie możesz umieścić na stronie Twojej kancelarii. Dzięki temu będzie mniej statyczna, ożywisz ją i ułatwisz klientowi podjęcie decyzji o ewentualnej współpracy. Użytkownik nie musi być zarejestrowany, aby dodać komentarz.
Minusy : Brak:)
Na koniec dwie rady:
Monitoruj opinie w Internecie – skorzystaj z bezpłatnego narzędzia Google Alerts.
Aby pozyskać więcej opinii, możesz poprosić klientów o ich udzielenie w bezpośredniej rozmowie lub wysyłając e-mail czy SMS po zakończeniu współpracy z podziękowaniem i informacją o możliwości dodawania oceny na temat świadczonej przez Ciebie usługi w serwisie Specprawnik.pl lub na Facebooku.