Najnowsze pytania do prawnika w specprawnik.pl
Wspierane przez specprawnik.pl
Wysłano: 6 marca 2025
Odpowiedzi: 2
Dzień dobry w grudniu kupiłem używane auto z automatyczną skrzynią biegów, parę dni temu zaczęły się problemy z szarpaniem,i zmianą biegów, zadzwonił…
...
Kancelaria Radców Prawnych M. Rusiecki, M. Szymkiewicz, R. Kurek spółka partnerska:
Odpowiedź prawnika Dzień dobry, wobec stwierdzonej wady można skorzystać z rękojmi za wady fizyczne rzeczy sprzedanej na podstawie kodeksu cywilnego. Zgodnie z przepisami, sprzedawca odpowiada za wady fizyczne rzeczy sprzedanej, które istniały w chwili jej wydania. Wada fizyczna polega na niezgodności rzeczy sprzedanej z umową. W tym przypadku wada polega na tym, że skrzynia biegów nie działa prawidłowo, co uniemożliwia lub utrudnia korzystanie z samochodu zgodnie z jego przeznaczeniem. Należy złożyć sprzedawcy reklamację z tytułu rękojmi. W reklamacji należy zawrzeć opis wady i przedstawić swoje żądania. Z tytułu rękojmi przysługują następujące alternatywne żądania : - naprawy rzeczy, - wymiany rzeczy na nową, - obniżenia ceny, - odstąpienia od umowy. Sprzedawca ma 14 dni na ustosunkowanie się do reklamacji. W przypadku, gdy sprzedawca odmówi uznania reklamacji lub nie ustosunkuje się do niej w terminie, konieczne jest dochodzenie swoich praw na drodze sądowej. Ważne: - Reklamację z tytułu rękojmi należy złożyć w formie pisemnej. - Do reklamacji warto dołączyć dowód zakupu samochodu oraz opinię mechanika potwierdzającą istnienie wady. - Termin na złożenie reklamacji wynosi 2 lata od dnia wydania rzeczy. Zachęcam do kontaktu z Kancelarią, możemy przygotować pismo z reklamacją oraz omówić szczegóły sytuacji i ewentualnie dalsze kroki w sprawie.
Wysłano: 6 marca 2025
Odpowiedzi: 2
Dzień dobry, chciałabym się dowiedzieć ile mnie wyniesie usługa notarialna za kupno mieszkania o wartości 310 tysięcy złotych ?
...
Kancelaria Radców Prawnych M. Rusiecki, M. Szymkiewicz, R. Kurek spółka partnerska:
Dzień dobry, szacunkowe koszty pobierane w kancelarii notarialnej przy zakupie mieszkania o wartości 310 000 zł wyniosą 4-5 tys zł. Ile jednak zapłaci kupujący zależy od kilku czynników. Przy sprzedaży mieszkania należy liczyć się z pewnymi jednorazowymi kosztami, których opłacenie może leżeć zarówno po stronie sprzedawcy, jak i kupującego. Zasadniczo należy uwzględnić: Podatek od czynności cywilnoprawnych (PCC) lub podatek dochodowy od sprzedaży mieszkania Taksa notarialna i opłaty związane z dokumentami niezbędnymi do sporządzenia aktu i wpisu do księgi wieczystej zmiany właściciela Koszty ponoszone przez sprzedawcę: podatek dochodowy od sprzedaży nieruchomości w wysokości 19% – należy pamiętać, że sprzedawca nie tylko musi uiścić podatek od sprzedaży, ale także wypełnić deklarację PIT 39 i złożyć ją w urzędzie skarbowym właściwym dla naszego miejsca zamieszkania. opłaty związane z wykreśleniem hipoteki lub innych obciążeń nieruchomości – jeżeli nieruchomość obciążona jest hipoteką, sprzedawca zobowiązany jest do złożenia wniosku o jej wykreślenie, co wiąże się z opłatą w wysokości 100 zł. Koszty ponoszone przez kupującego: podatek od czynności cywilnoprawnych (PCC) – kupujący jest zobowiązany do uiszczenia podatku w wysokości 2% wartości nieruchomości w ciągu 14 dni od dnia zawarcia umowy sprzedaży; koszty notarialne – kupujący ponosi koszty notariusza za sporządzenie aktu notarialnego sprzedaży nieruchomości, choć zdarzają się sytuacje, kiedy strony transakcji zgadzają się na poniesienie ich po połowie; koszty sądowe – w przypadku, gdy konieczne jest założenie księgi wieczystej lub dokonanie w niej wpisu, kupujący musi ponieść koszty związane ze złożeniem odpowiedniego wniosku do sądu. szacunkowe koszty pobierane w kancelarii notarialnej przy zakupie mieszkania o wartości 310 000 zł wyniosą 4-5 tys zł, na tę kwotę składa się kilka elementów: - wynagrodzenie notariusza (taksa notarialna), która jest ustalona wg rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości i zależy od wartości nieruchomości. W przypadku mieszkania o wartości 310 000 zł taksa notarialna wyniesie 4 260 zł + 23% od nadwyżki powyżej 300 000 zł, czyli 23 zł. Łącznie taksa notarialna wyniesie więc 4 283 zł. - koszty wypisów z rejestru gruntów, które wynoszą ok. 30 zł za stronę. - koszty odpisu z księgi wieczystej, które wynoszą ok. 20 zł za stronę. - koszty wypisów aktu notarialnego dla stron, które są ustalane indywidualnie przez notariusza i wynoszą zazwyczaj od 200 do 500 zł. -koszt wpisu w ksiedze wieczystej Należy jednak pamiętać, że ostateczny koszt może się różnić w zależności od indywidualnych ustaleń z notariuszem oraz od liczby stron w dokumentach. Zaznaczam, iż notariusz odpowiada jedynie za formalną poprawność aktu notarialnego, zabezpieczenie interesów stron nie należy do jego obowiązków. Doradzamy naszym klientom skonsultowanie w kancelarii projektów aktów przed ich zawarciem w celu oceny ryzyk. Jest to standardowa usługa, której koszt nie przekracza 500 zł + VAT (615 zł brutto). Jeśli chciałaby Pani uzyskać szczegółową informację, zapraszam do kontaktu. Chętnie pomogę Pani w tej sprawie.
Wysłano: 26 lutego 2025
Odpowiedzi: 1
Dzień dobry, czy państwo mogli by mi odpowiedzieć na pytanie ile mogę mniej więcej żądać od banku zadośćuczynienia za bezprawny wpis do BIK? Nie dost…
Kancelaria Radców Prawnych M. Rusiecki, M. Szymkiewicz, R. Kurek spółka partnerska:
Dzień dobry, wysokości zasądzanych zadośćuczynień za tego typu działania wahają się w przedziale od kilku do kilkunastu tys zł, zależy to od okoliczności konkretnego przypadku, przede wszystkim znaczenie ma stopień zawinienia wyrządzającego szkodę (np. długość trwania bezprawnego wpisu, działania związane z usunięciem błędu) oraz konsekwencji jakie wywołało bezprawne działanie (na co miał być przeznaczony kredyt i co wydarzyło się na skutek jego nieudzielenia, czy były możliwości innego pozyskania środków, negatywne odczucia wobec wpisu i nieudzielenia kredytu - lęk, stres, ilość czasu poświęcona na działania zmierzające do naprawienia sytuacji oraz skutki w najbliższym otoczeniu - np. utrata dobrej opinii itp) zapraszam do kontaktu z kancelarią
Wysłano: 25 lutego 2025
Odpowiedzi: 2
Czy mogę prosić o znalezienie adwokata (prosty problem prawny), który zadowoli się sławą z tytułu szopki prawnej i prawami autorskimi (książka, film)…
...
Kancelaria Radców Prawnych M. Rusiecki, M. Szymkiewicz, R. Kurek spółka partnerska:
Dzień dobry, proszę o kontakt w celu sprecyzowania zakresu i zasad ewentualnej współpracy
Wysłano: 5 września 2024
Odpowiedzi: 2
Chcę kupić dom we wsi, ale niepokoi mnie odległość jednej ze ścian domku (z oknami) od granicy działki. Wynosi ona 3,3 m. Inwestor zbudował 2 domki l…
Kancelaria Radców Prawnych M. Rusiecki, M. Szymkiewicz, R. Kurek spółka partnerska:
zapraszam do kontaktu z Kancelarią, sprawa wymaga uzyskania dodatkowych informacji i analizy dokumentów, mamy duże doświadczenie w sprawach administracyjnych związanych z nieruchomościami
Wysłano: 5 września 2024
Odpowiedzi: 2
Dzień dobry zamówiła dietę onilna chciała bym z niej zregnować osoba o której zamówiłam ja trener twierdzi że jest już za późno uszkował cały plan te…
Kancelaria Radców Prawnych M. Rusiecki, M. Szymkiewicz, R. Kurek spółka partnerska:
Co do zasady przysługuje Pani jako konsumentowi prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość w terminie 14 dni, bez ponoszenia kosztów, o czym powinna zostać Pani poinformowana przy zawieraniu umowy. Jeżeli jest Pani zainteresowana uzyskaniem pomocy Kancelarii zapraszam do kontaktu
Wysłano: 4 września 2024
Odpowiedzi: 2
Dzień dobry mam problem jestem zagranicą a w Polsce wydano liist gończy za mną i ma areszt 200 dni na wniosek kuratora za nie odrabianie godzin. Czy …
Kancelaria Radców Prawnych M. Rusiecki, M. Szymkiewicz, R. Kurek spółka partnerska:
Proszę o kontakt z Kancelarią, sprawa wymaga szczegółowej analizy, wydaje się że będziemy mogli pomóc ale zależy to od uzyskania dodatkowych informacji
Wysłano: 3 września 2024
Odpowiedzi: 2
Witam, mam pytanie czy środki uzyskane w ramach ugody z bankiem, dotyczącej odszkodowania za kredyt spłacany we frankach jest opodatkowany. Nadmienia…
...
Kancelaria Radców Prawnych M. Rusiecki, M. Szymkiewicz, R. Kurek spółka partnerska:
Dzień dobry, sprawa opodatkowania ugód staje się coraz bardziej niejednoznaczna wobec praktyki organów skarbowych. Istotna jest treść ugody oraz termin jej zawarcia oraz cel umowy kredytowej. Podatek od przychodu trzeba co do zasady zapłacić, gdy uzyskuje się zwrot określonej kwoty od banku oraz gdy dochodzi do umorzenia części zobowiązania. Nie ma bowiem wątpliwości, że każdy z tych przypadków stanowi przysporzenie dla kredytobiorcy. W normalnych okolicznościach bank musi sporządzić i przekazać klientowi oraz urzędowi skarbowemu dokument PIT-11. Kredytobiorca ma z kolei obowiązek rozliczenia się z tej kwoty i zapłaty podatku. Sytuacja wygląda jednak nieco inaczej w przypadku kredytów w CHF. W przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 marca 2022 roku w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od niektórych przychodów związanych z kredytem hipotecznym udzielonym na cele mieszkaniowe określono zasady skorzystania z ulgi. Najważniejsza dotyczy tego, aby kredyt był zaciągnięty przez osobę fizyczną na realizację jednej inwestycji mieszkaniowej (dopuszczalne jest zwolnienie od podatku dwóch kredytów, o ile dotyczą tej samej inwestycji – np. gdy jedno finansowanie zostało udzielone na zakup, a drugie na wykończenie nieruchomości). Oprócz tego trzeba pamiętać, że ze zwolnienia można skorzystać tylko raz. Podatek dla frankowicza będzie należny, jeśli kredytobiorca już wcześniej zdecydował się na takie rozwiązanie. Pierwotnie wspomniane rozporządzenie miało obowiązywać tylko do końca 2023 roku. Po analizach ustalono jednak, że jego moc zostanie przedłużona również na 2024 rok. Tym samym podatek dla frankowicza nie będzie naliczony, o ile zostaną spełnione warunki skorzystania z ulgi. Warto pamiętać, że podatek od ugody frankowej trzeba będzie zapłacić np. w sytuacji, gdy kredyt nie został zaciągnięty na cele mieszkaniowe. Ze zwolnienia nie skorzystają również osoby, które zaciągnęły kredyt na zakup nieruchomości w celu inwestycyjnym czy na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. W celu uzyskania bardziej szczegółowej informacji i omówienia Państwa indywidualnej sytuacji, zachęcam do bezpośredniego kontaktu.
Wysłano: 3 września 2024
Odpowiedzi: 2
Deweloper u ktorego zakupilam mieszkanie ma roczne opóźnienie. Dowiedziałam się o tym przypadkowo po tym jak wyslalam zapytanie do biura czy inwestyc…
...
Kancelaria Radców Prawnych M. Rusiecki, M. Szymkiewicz, R. Kurek spółka partnerska:
Dzień dobry, niedochowanie terminu przez dewelopera stanowi naruszenie umowy i przysługuje Pani możliwość roszczenia, jednakże odszkodowanie wymaga wykazania poniesienia realnej szkody. zapraszam do kontaktu z Kancelarią
Wysłano: 3 września 2024
Odpowiedzi: 2
Dzień dobry, czy mogę sprzedać mieszkanie w Polsce, zamienić złotówki na dolary i przesłać te srodki na konto w banku córki, która mieszka w USA i …
...
Kancelaria Radców Prawnych M. Rusiecki, M. Szymkiewicz, R. Kurek spółka partnerska:
Dzień dobry, zapraszam do kontaktu z Kancelarią w celu opracowania optymalnego podatkowo i zgodnego z prawem rozwiązania, korzystamy ze współpracy z doświadczonym doradcą podatkowym
Twoja przeglądarka nie wspiera lub wyłączono uruchamiania skryptów