Czas pracy pracownika.
Pytanie z dnia 21 kwietnia 2021
Dzień dobry,
borykam się z problemem na który nie jestem w stanie znaleźć odpowiedzi. Pracuje w firmie na umowę o pracę. Mój pracodawca od każdej godziny pracy (pracuje na zmiany 12 godzinne) odlicza 4 minuty jak to nazywa przerwy za które nie mam płacone. Patrząc na większą skalę, te 4 minuty zamieniają się na godziny za które nie otrzymuje wynagrodzenia. Czy jest to zgodne z prawem? Czy mogę zrezygnować z tych przerw ponieważ de facto są tylko na papierze? Dziękuję za pomoc
Tomasz Zabiełło Radca prawny
Tomasz Zabiełlo Kancelaria Radcowska Sp.k.
Al.Niepodległości 235/237/71, 02-009 Warszawa
Witam. Czy przewiduje to regulamin pracy w firmie? Zgodnie z art. 134 K.p. pracownik ma prawo do przerwy w pracy trwającej co najmniej 15 minut, wliczanej do czasu pracy, jeżeli dobowy wymiar czasu pracy pracownika wynosi co najmniej 6 godzin. Ponadto zgodnie z art. 141 § 1 K.p. pracodawca może wprowadzić jedną przerwę w pracy niewliczaną do czasu pracy, w wymiarze nieprzekraczającym 60 minut, przeznaczoną na spożycie posiłku lub załatwienie spraw osobistych. Tę dodatkową przerwę w pracy wprowadza się w układzie zbiorowym pracy lub regulaminie pracy albo w umowie o pracę, jeżeli pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy lub nie jest obowiązany do ustalenia regulaminu pracy (art. 141 § 2 K.p.). W świetle powyższego pracodawca ma prawo wprowadzić dodatkową niepłatną przerwę, trwającą nie dłużej niż 60 minut, podczas której pracownik nie wykonuje pracy, a którą poświęca na odpoczynek, posiłek lub swoje prywatne sprawy. Dodatkowa przerwa nie pozbawia pracownika (pracującego co najmniej 6 godzin w ciągu doby) prawa do przerwy 15 minutowej, z której ma prawo korzystać bez względu na to, czy w zakładzie pracy wprowadzono inne udogodnienia i przerwy w pracy. Można oczywiście połączyć przerwę płatną z niepłatną, np. pierwsze 15 minut przerwy jest wliczane w czas pracy i pracownik otrzymuje za nie wynagrodzenie, a pozostałe 45 minut jest czasem wolnym, niepłatnym, tylko do dyspozycji pracownika. Pracownik, który nie chce korzystać z dodatkowej przerwy, może złożyć stosowny wniosek w tej sprawie. Pracodawca może (lecz nie musi) uwzględnić taki wniosek, zależy to wyłącznie od dobrej woli pracodawcy.
Podziękowałeś prawnikowi
Filip Majsterek Adwokat
Filip Majsterek Kancelaria Adwokacka
Świętojańska 43/23, 81-391 Gdynia
Szanowna Pani / Szanowny Panie, odpowiedź na zadane pytanie wymaga weryfikacji regulaminu pracy, układu zbiorowego pracy albo w umowy o pracę, jeżeli pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy lub nie jest obowiązany do ustalenia regulaminu pracy. Proszę o przesłanie ich skanów lub fotokopii. Z poważaniem, aplikant adwokacki Filip Majsterek
Podziękowałeś prawnikowi
Chcę dodać odpowiedź
Jeśli jesteś prawnikiem
zaloguj się by odpowiedzieć temu
klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem
poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.