Czy kupujący może zwrócić telefon kupiony w olx.

Pytanie z dnia 27 sierpnia 2021

Mam takie zapytanie jak to wyglada od strony prawnej.:
Sprzedałam smartfon przez portal olx. Telefon był nowy, nie otwierany i zaplombowany. Kupujący odebrał paczkę i wszystko było Ok, a na drugi dzień napisał ze w ciemności złe robi zdjęcia i chce mi go zwrócić . Czy ma takie prawo? Oczywiście dostał fv i gwarancje i może iść do punktu i ewentualnie zgłosić go na reklamacji ale stwierdził ze to tak głupio na dzień dobry iść na reklamacje. I ze ma prawo rekojmi? Tylko jak to wyglada w kwestii iż jest już otwierany stracił na wartości a do tego obije jesteśmy osobami prywatnymi nie firmami . Czy mam obowiązek go przyjąć?
Czy czeka mnie droga sądowa jak nie przyjmę? On podobno się już dowiadywał i ma prawo w ciągu 14 dni mi go odesłać. Byłabym wdzięczna za szybka odpowiedz.

Witam. W mojej ocenie nie ma podstaw do odstąpienia od umowy, jeżeli nie była to sprzedaż konsumencka, tj. jako sprzedawca był przedsiębiorca, a kupujący - konsument. W opisanej sytuacji transakcja miała miejsce między osobami nie prowadzącymi DG, zatem nie ma podstaw prawnych do zwrotu (odstąpienia od umowy), o którym mówi kupujący. Co do samej rękojmi, to kupujący winien dokładnie określić wadę, którą - według niego - ma ów telefon, zgłosić żądanie (wymiana na nowy, naprawa, obniżenie ceny) i odesłać telefon, by mogła Pani sprawdzić, co się dzieje w telefonie, względnie - oddać do serwisu gwarancyjnego (do producenta). Wada musi być wadą w rozumieniu przepisów o rękojmie za wady rzeczy sprzedanej (art.556 kodeksu cywilnego i następne). Kupujący może też chcieć odstąpić od umowy z powody wady telefonu, ale musi to być wada istotna. Dla rękojmi nie ma znaczenia, że opakowanie zostało otwarte (nie ma już plomby) - prawo polskie nie zawiera w tym zakresie żadnych postanowień, więc nie bardzo rozumiem tego wątku. Ma Pani obowiązek przyjąć reklamację, ale już uwzględnić - niekonicznie. Wszystko zależy od wyniku jej rozpatrzenia. Tak jak pisałem, może Pani sama sprawdzić telefon i podjąć decyzję, czy kupujący ma rację, czy nie, a jeżeli nie, to odesłać telefon na jego koszt z informacją, że reklamacja nie została uwzględniona. Może też Pani wysłać telefon do producenta i czekać na ich decyzję w sprawie. To drugie rozwiązanie jest lepsze, bo wówczas sprawdza to profesjonalny serwis producenta i za decyzję co do reklamacji odpowiada serwis, a Pani jedynie się nią posiłkuję w kontakcie z kupujący, odmawiając w ostateczności uwzględnienia reklamacji

Odpowiedź nr 1 z dnia 28 sierpnia 2021 01:56 Zmodyfikowano dnia: 28 sierpnia 2021 01:56 Obejrzało: 1510 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Chcę dodać odpowiedź

Jeśli jesteś prawnikiem zaloguj się by odpowiedzieć temu klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.