Czy kupujący może zwrócić telefon kupiony w olx.
Pytanie z dnia 27 sierpnia 2021
Mam takie zapytanie jak to wyglada od strony prawnej.:
Sprzedałam smartfon przez portal olx. Telefon był nowy, nie otwierany i zaplombowany. Kupujący odebrał paczkę i wszystko było Ok, a na drugi dzień napisał ze w ciemności złe robi zdjęcia i chce mi go zwrócić . Czy ma takie prawo? Oczywiście dostał fv i gwarancje i może iść do punktu i ewentualnie zgłosić go na reklamacji ale stwierdził ze to tak głupio na dzień dobry iść na reklamacje. I ze ma prawo rekojmi? Tylko jak to wyglada w kwestii iż jest już otwierany stracił na wartości a do tego obije jesteśmy osobami prywatnymi nie firmami . Czy mam obowiązek go przyjąć?
Czy czeka mnie droga sądowa jak nie przyjmę? On podobno się już dowiadywał i ma prawo w ciągu 14 dni mi go odesłać. Byłabym wdzięczna za szybka odpowiedz.
Krzysztof Nawrocki Adwokat (Od 2008)
Krzysztof Nawrocki, adwokat - Kancelaria Adwokacka
Prochownia 12 lokal 4, 64-100 Leszno
Witam. W mojej ocenie nie ma podstaw do odstąpienia od umowy, jeżeli nie była to sprzedaż konsumencka, tj. jako sprzedawca był przedsiębiorca, a kupujący - konsument. W opisanej sytuacji transakcja miała miejsce między osobami nie prowadzącymi DG, zatem nie ma podstaw prawnych do zwrotu (odstąpienia od umowy), o którym mówi kupujący. Co do samej rękojmi, to kupujący winien dokładnie określić wadę, którą - według niego - ma ów telefon, zgłosić żądanie (wymiana na nowy, naprawa, obniżenie ceny) i odesłać telefon, by mogła Pani sprawdzić, co się dzieje w telefonie, względnie - oddać do serwisu gwarancyjnego (do producenta). Wada musi być wadą w rozumieniu przepisów o rękojmie za wady rzeczy sprzedanej (art.556 kodeksu cywilnego i następne). Kupujący może też chcieć odstąpić od umowy z powody wady telefonu, ale musi to być wada istotna. Dla rękojmi nie ma znaczenia, że opakowanie zostało otwarte (nie ma już plomby) - prawo polskie nie zawiera w tym zakresie żadnych postanowień, więc nie bardzo rozumiem tego wątku. Ma Pani obowiązek przyjąć reklamację, ale już uwzględnić - niekonicznie. Wszystko zależy od wyniku jej rozpatrzenia. Tak jak pisałem, może Pani sama sprawdzić telefon i podjąć decyzję, czy kupujący ma rację, czy nie, a jeżeli nie, to odesłać telefon na jego koszt z informacją, że reklamacja nie została uwzględniona. Może też Pani wysłać telefon do producenta i czekać na ich decyzję w sprawie. To drugie rozwiązanie jest lepsze, bo wówczas sprawdza to profesjonalny serwis producenta i za decyzję co do reklamacji odpowiada serwis, a Pani jedynie się nią posiłkuję w kontakcie z kupujący, odmawiając w ostateczności uwzględnienia reklamacji
Podziękowałeś prawnikowi
Chcę dodać odpowiedź
Jeśli jesteś prawnikiem
zaloguj się by odpowiedzieć temu
klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem
poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.