Czy producent i opiekun scenariuszowy mają prawo żądać swojej części w podziale tantiem (metryczce tantiemowej) do scenariusza?

Pytanie z dnia 11 marca

czy producent i opiekun scenariuszowy mają prawo żądać swojej części w podziale tantiem (metryczce tantiemowej) do scenariusza? Dodam, że praca producenta i opiekuna polegała na czytaniu scenariusza i wprowadzaniu do niego poprawek. Była to praca techniczna, a nie twórcza. Podział tantiem do scenariusza był systemowy - scenarzysta nie miał na niego wpływu, o podziale decydował producent i był narzucony z góry poprzez dostarczenie do podpisu gotowych metryczek z podziałem.

Jeżeli ich praca miała charakter techniczny, a zatem nie była przejawem działalności twórczej prowadzącej do efektu o indywidualnym charakterze, to nie kreowała scenariusza, jako utworu. W konsekwencji, wykonanie tej pracy nie prowadziło do nabycia przez osoby ją wykonujące, statusu współtwórców tego scenariusza, co z kolei decyduje o tym, że tym osobom nie służy wynagrodzenie autorskie z tytułu eksploatacji scenariusza, jako utworu (potocznie nazywane tantiemami). W razie dalszych wątpliwości, zachęcam do kontaktu. Specjalizuję się w prawie autorskim. Pozdrawiam radca prawny Andrzej Gąsiorowski (tel. 606 960 939, www.radcagk.pl)

Odpowiedź nr 1 z dnia 11 marca 2024 19:52 Zmodyfikowano dnia: 11 marca 2024 19:52 Obejrzało: 148 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Chcę dodać odpowiedź

Jeśli jesteś prawnikiem zaloguj się by odpowiedzieć temu klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.