Pytanie z dnia 31 sierpnia 2021
Dnia 28.08 byłam u fryzjera (z portalu olx, niezarejestrowana działalność, nie dostałam paragonu). Fryzjerka zniszczyła moje włosy (mam zdj jako dowód). Zapłaciłam za wizytę 400 zł (w stoku wizyty, 300 gotówka, 100 przelewem). Wyszłam zrozpaczona.
Kontaktowałam się z fryzjerka smsowy- bez skutku z prośba o zwrot pieniedzy.
Dn. 30.08 musiałam umówić się do salonu fryzjerskiego aby ratować włosy.
Jak wyegzekwować od fryzjerki 1000 zł zwrotu.
Rzecznik praw konsumenta nie pomoże, ponieważ działalność nie jest legalna, nie mam paragonu.
Maciej Podgórski Radca prawny
Kancelaria Radcy Prawnego Maciej Podgórski
Królewska 2/318, Kraków
Szanowna Pani, w takiej sytuacji warto zwrócić się do Policji / prokuratury z zawiadomieniem o podejrzeniu popełnienia przez nierzetelną fryzjerkę przestępstwa albo wykroczenia (konkretnie chodzić tu może o oszustwo - art. 286 k.k. lub szalbierstwo - art. 121 par. 1 k.w.), poza tym niewydanie paragonu lub rachunku po stronie fryzjerki stanowi przestępstwo skarbowe z art. 62 kodeksu karnego skarbowego - zagrożone grzywną do 180 stawek dziennych. Dodam że w spawie karnej może Pani też dochodzić naprawienia szkody czyli odzyskania tego 1000 zł. Pozdrawiam.
Podziękowałeś prawnikowi
Dzień dobry, zawarła Pani umowę o dzieło i ma Pani domagać się roszczeń z tytułu tej umowy. Konkretne roszczenia wymagałyby rzetelnej analizy sprawy. Pozdrawiam, adwokat Alicja Kociemba.
Podziękowałeś prawnikowi
Krzysztof Nawrocki Adwokat (Od 2008)
Krzysztof Nawrocki, adwokat - Kancelaria Adwokacka
Prochownia 12 lokal 4, 64-100 Leszno
Witam. Z punktu widzenia prawa cywilnego, a o tę gałąź prawa tu chodzi, definicję przedsiębiorcy zawiera art.43[1] kodeksu cywilnego. W definicji tej nie ma mowy o publicznoprawnym obowiązku rejestracji takiej działalności w odpowiednim rejestrze.Oznacza to, że przedsiębiorcą w rozumieniu KC jest taki podmiot, który faktycznie wykonuje działalność gospodarczą lub zawodową i to niezależnie od tego, czy dokonał on obowiązku rejestracji w odpowiednim rejestrze (CEIDG, KRS). Tak stanowi orzecznictwo, zbudowane na podstawie językowej wykładni art.43[1]kc - por. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 19.03.2014r. (I CSK 364/13). Mówiąc krótko, przedsiębiorcą w rozumieniu KC jest podmiot, który faktycznie prowadzi DG, ale nie jest ona zarejestrowana - czyli czyni to niezgodnie z prawem publicznym, aczkolwiek zgodnie z prawem cywilnym. A właśnie prawo cywilne ma tu decydujące znaczenie, skoro również definicja konsumenta została wprowadzona do kodeksu cywilnego - art.22[1]kc. Nie ma też znaczenia, że nie ma Pani paragonu. Część zapłaty dokonana została przelewem, a zatem jest ślad transakcji. A pełna cena za usługę jest łatwa do ustalenia, bo zapewne za 100zł pani fryzjerka tego nie wykonuje, prawda. Pojęcie paragonu jest pojęciem prawa podatkowego - jest to jedynie dokument w sensie podatkowym, a nie cywilnoprawnym. Usługa bowiem została wykonana, a każda umowa - nawet ustna - obowiązuje i ma pełną moc prawną. Zatem rzecznik okazał się być osobą niekompetentną. Może Pani spróbować do niego raz jeszcze podjechać i mu to zgłosić z powołaniem się na to, co Pani napisałem. Jeżeli znowu odmówi pomocy, do której jest zobligowany ustawami, może Pani złożyć na niego skargę do starosty lub prezydenta miasta na prawach powiatu (na stronie internetowej miasta sprawdzi Pani, komu on podlega). I może wtedy weźmie się za robotę. Ja niestety poza niniejszym postem nie mogę więcej pomóc, bo jestem z Leszna czyli pod 400km od Pani. Proszę zadziałać w sposób przeze mnie opisany
Podziękowałeś prawnikowi
Chcę dodać odpowiedź
Jeśli jesteś prawnikiem
zaloguj się by odpowiedzieć temu
klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem
poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.