Działalność nierejestrowa.
Pytanie z dnia 09 maja 2021
Witam, zamierzam rozpocząć działalność nierejstrowalną która będzie zajmować się wynajmem namiotów/pawilonów imprezowych i akcesoriami (ławki, stoły itp.). Jakie wymogi prawne powinienem spełnić? Czy ktoś pomoże sporządzić umowę na wynajem? Czy jako działalność nierejstrowalna mogę wystawić fakturę?
Dzień dobry! Jeżeli chodzi o działalność nierejestrowaną, to należy pamiętać przede wszystkim tym, aby przychody z tej działalności nie przekraczały w żadnym miesiącu 50 proc. kwoty minimalnego wynagrodzenia. W momencie, gdy przekroczą, koniecznym jest założenie działalności gospodarczej (w przypadku wynajmu takich pawilonów imprezowych można ten limit dosyć szybko przekroczyć). Z przychodu z działalności nierejestrowanej należy się również rozliczyć. Odrębną kwestią jest kwestia tego, czy taka działalność będzie podlegała podatkowi VAT obligatoryjnie czy może skorzystać z ustawowego zwolnienia (200 tys. zł przychodu rocznie). Wydaje się również, że może Pan wystawiać fakturę (szczególnie, gdy zamawiającym jest firma, a gdy osoba fizyczna - na jej żądanie) - jednak to również zależy od tego, czy będzie Pan podlegał VAT czy nie, dlatego w zakresie właśnie wystawiania faktur, dokumentowania przychodu i rozliczania się z niego najlepiej skonsultować się z księgową. Poniżej załączam link do opisu tego, jak wygląda działalność nierejestrowana: https://www.niepoddawajsie.pl/dzialalnosc-nierejestrowana/#dzialalnosc-nierejestrowana-a-vat . Jeżeli natomiast chodzi o umowę najmu, to oczywiście zalecam, aby taka umowa została skonstruowana z pomocą kancelarii prawnej - jest to inwestycja, która zaprocentuje w przyszłości, albowiem jak mówi się powszechnie - umowy nie są na czas pokoju, tylko czas wojny. Taka umowa stanowić będzie przede wszystkim zabezpieczenie dla Pana. Jeżeli byłby Pan zainteresowany usługą skonstruowania takiej umowy - proszę o kontakt mailowy (aleksandragierczak@outlook.com) albo telefoniczny. Pozdrawiam!
Podziękowałeś prawnikowi
Dzień dobry, W przypadku działalności nierejestrowanej należy prowadzić uproszczoną ewidencję "sprzedaży", której celem jest monitorowanie przychodu, a z podatku dochodowego trzeba rozliczyć się w zeznaniu rocznym. Trzeba jednak mieć na względzie, iż zawieranie umów o świadczenie usług w ramach działalności nierejestrowanej nie zostało w przepisach jednoznacznie doprecyzowane. Sama możliwość zawierania takich umów nie budzi wątpliwości. Problematyczna natomiast jest kwestia ich oskładkowania. Na chwilę obecną nie ma jednoznacznej odpowiedzi w przepisach, czy takie umowy podlegają oskładkowaniu przez ZUS, czy też nie. Z indywidualnych decyzji wydawanych przez ZUS wynika, iż ZUS raczej opowiada się za oskładkowaniem tego typu umów. W ramach działalności nierejestrowanej można wystawiać faktury. Jeśli korzysta się ze zwolnienia z VATu, będą to faktury bez VAT. W przypadku dalszych pytań zapraszam do kontaktu.
Podziękowałeś prawnikowi
Chcę dodać odpowiedź
Jeśli jesteś prawnikiem
zaloguj się by odpowiedzieć temu
klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem
poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.