Pytanie z dnia 16 czerwca 2020
Dzień dobry, Chciałbym się dowiedzieć, czy moja rgumentacja w sporze z usługodawcą jest prawidłowa. Treść poniżej:
Reklamacja dotyczyła awarii po stronie XTB oraz braku dostępu do Pokoju Inwestora w dniu 21 kwietnia 2020 roku. W konsekwencji w/w zdarzeń zaistnmiałych z winy XTB, nie mogłem zarządzać pozycjami, dopłacać depozytów, hedgować, realizować zysków/strat (zamykać pozycji), otwierać nowych pozycji. Kwotowania na platformie działały, wystąpił brak możliwości logowania do Pokoju Inwestora i brak możliwości wpłaty środków na rachunek. W konkluzji poniosłem stratę i nie odniosłem zysków.
Uważam, że w dniu 21 kwietnia 2020 roku:
- doszło do naruszenia punktu 5.12 regulaminu- XTB (X-Trade Brokers)przyznało się do awarii systemu, co w konsekwencji nakłada odpowiedzialność za skutki tej awarii na XTB. Brak możliwości logowania, spowodowało brak możliwości wpłacania środków i obrony swoich pozycji. Gdybym miał dostęp, pozycje byłyby aktywne do dnia dzisiejszego, więc przyniosłyby zysk.
- XTB nie wykorzystało punktu 5.11 regulaminu i nie zawiesiło całej platformy transakcyjnej, przez co nie zachowało należytej staranności, przy świadczeniu usług maklerskich, wykazało się niedbalstwem i naraziło mnie i innych klientów na straty oraz utraciłem korzyść. Prawo zobowiązuje brokerów do działania w najlepiej pojętym interesie klienta. XTB używając słowa „może” w punkcie 5.11 nie precyzuje od czego ta decyzja zależy, przez co nie realizuje interesu klienta, tylko własny.
- XTB przyznając się do awarii i stwierdzając w korespondencji, że awaria miała miejsce po stronie XTB, ponosi odpowiedzialność za skutki swoich działań, w tym szkody, na podstawie punktu 3.12 oraz punktu 13.2 regulaminu. XTB wykazało się brakiem należytej staranności, działaniem na szkodę klienta, działaniem w złej wierze (strata klienta, to zysk XTB), co jest naruszeniem przez XTB postanowień Umowy oraz obowiązujących przepisów prawa..
- ponadto może mieć tutaj zastosowanie odpowiedzialność kontraktowa – odpowiedzialność cywilnoprawna wynikająca z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania, które powstało na skutek czynności prawnej, obejmująca obowiązek naprawienia wynikłej z tego szkody.
Reklamacja została złożona dnia 30.04.2020. Nie zgodziłem się na propozycję korekty pozycji przez XTB , gdyż nie naprawiała ona całkowitej szkody i nie zawierała propozycji odszkodowania. Propozycja ze strony XTB nastąpiła dopiero po mojej reklamacji, pomimo, że XTB się zobowiązuje w regulaminie do informowania klientów o błędach.
Główną częścią składową roszczenia zawartą w reklamacji jest wypłata odszkodowania przez XTB w wysokości: 100000 PLN oraz przywrócenie zamkniętych pozycji z czasu trwania awarii systemu i korekta ich o aktualną wartość kontraktu.
Tutaj pojawią się odpowiedzi od prawników
Chcę dodać odpowiedź
Jeśli jesteś prawnikiem
zaloguj się by odpowiedzieć temu
klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem
poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.