Pytanie z dnia 18 maja 2023
Dzień dobry,
Niedawno z mojego konta zniknęły prawie wszystkie pieniądze, zostawiając 82 grosze. Zauważyłem to dzięki sms, że karta została zablokowana. Zadzwonił do mnie konsultant i powiedział, że z powodu nieautoryzowanej transakcji. Złożyłem reklamacje w banku. Przelew był dokonany kartą płatniczą i był w "blokadach". Miało to miejsce w poniedziałek. W środę przelewy zniknęły z zakładki blokady - przelew został dokonany. Czy bank musi mi zwrócić środki, czy muszę czekać aż do rozpatrzenia reklamacji? Bank to PKO BP.
I ewentualnie co zrobić gdy bank odmówi wypłaty środków wbrew przepisom?
Marcin Lasota Radca prawny (Od 2016)
Siwek, Szmit & Lasota Kancelaria Radców Prawnych
IX Wieków Kielc 16 lok. 2, 25-516 Kielce
Dzień dobry. Bank jeżeli zwróci środki to po rozpatrzeniu reklamacji. Po to jest postępowanie reklamacyjne, żeby zweryfikować sytuację.
Podziękowałeś prawnikowi
Michał Mikołajczak Radca prawny (Od 2009)
Kancelaria Radcy Prawnego Michał Mikołajczak
Dąbrowskiego 77A, V Piętro, 60-529 Poznań
Dzień dobry, zgodnie z art. 46 ust. 1 ustawy o usługach płatniczych bank powinien zwrócić środki niezwłocznie po stwierdzeniu, że miała miejsce nieautoryzowana transakcja płatnicza, z wyjątkiem przypadku gdy ma uzasadnione i należycie udokumentowane podstawy, aby podejrzewać oszustwo, i poinformuje o tym w formie pisemnej organy powołane do ścigania przestępstw. Zarzut oszustwa musiałby dotyczyć Pana jako osoby występującej z reklamacją. Niestety, banki często nie wywiązują się z obowiązku nałożonego na nie w tym przepisie. Gdyby tak się stało również w Pana przypadku, pozostaje wystąpienie do Rzecznika Finansowego z wnioskiem o podjęcie interwencji lub skierowanie sprawy na drogę postępowania sądowego. Pozdrawiam
Podziękowałeś prawnikowi
Chcę dodać odpowiedź
Jeśli jesteś prawnikiem
zaloguj się by odpowiedzieć temu
klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem
poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.