Pytanie z dnia 28 marca 2023

Dzień dobry,

Piszę w sprawie usługi dotyczącej wadliwie wykonanych okularów.

Początkiem stycznia odebrałam okulary wykonane przez przedsiębiorstwo „Fabryka Optyka ............”. Od wielu lat stale noszę okulary zamiennie z soczewkami.

Przedmiotowe okulary wykonane przez ww. przedsiębiorstwo zostały wykonane na podstawie badania okulistycznego zrealizowanego u siedzibie optyka w grudniu ubiegłego rok tj. 2022 r.

Koszt wykonania okularów wynosił 2.000,00 zł ponieważ zmagam się z wieloma specyficznymi schorzeniami związanymi z moją wadą wzroku.

Okulary użytkowałam od samego początku od ich odebrania. Od razu czułam, że „coś z nim jest nie tak” natomiast nauczona doświadczeniem starałam się do nich jakkolwiek przyzwyczaić mając nadzieję, że to tylko kwestia techniczna, która z biegiem czasu pozwoli mi się oswoić z nowym nabytkiem. Pokładałam spore nadzieje w ww. optyku, uważałam ich za specjalistów, więc nie podejrzewałam nawet, że okulary mogły zostać wykonane w niewłaściwy sposób.

Po około dwóch miesiącach prób uznałam, że taki stan rzeczy nie może trwać dłużej, ponieważ jest dla mnie na tyle uciążliwy, że nie jestem w stanie prowadzić w okularach samochodu, jaki jest mi niezbędny do codziennego życia.

Udałam się więc do optyka zgłaszając problem, gdzie ponownie zostało wykonane badanie oczu. Z badania wynikało, że w przeciągu dwóch miesięcy znacząco pogorszył mi się wzrok (sic!) i tylko z tego względu okulary już nie odpowiadają posiadanej przeze mnie wadzie wzroku.

W ramach wizyty zaproponowano mi wykonanie kolejnych nowych szkieł za które koszty powinnam ponieść ja, a ich wysokość opiewała na kolejne 700,00 zł. Innym rozwiązaniem przedstawionym przez optyka było prowadzenie samochodu w szkłach kontaktowych…. W mojej ocenie rozwiązanie to było żadne, ponieważ nie ma fizycznie możliwości, aby w ciągu dwóch miesięcy wzrok pogorszył mi się do tego stopnia, że nie jestem w stanie normalnie użytkować okularów do tego przeznaczonych.

Tym samym uważam, że pierwsze grudniowe badanie zostało wykonane błędnie co spowodowało zlecenie wykonania szkieł o złych mocach nieadekwatnych do rzeczywiście posiadanej przeze mnie wady wzroku. Ponadto z dokumentacji realizacji zamówienia wynika, że okulary zostały wykonane po pięciu kątach na oko w takiej samej mocy, co też jest błędne wobec posiadanej przeze mnie wady.

Proszę o wiadomość, co mogę w takiej sytuacji zrobić, skoro optyk odmawia przyjęcia jakiejkolwiek winy po swojej stronie, uważają, że szkła zostały wykonane zgodnie z zaleceniami po wykonanym przez nich badaniu, natomiast w mojej ocenie badanie zostało wykonane błędnie co spowodowało zlecenie wykonania szkieł w złych mocach nieadekwatnych do rzeczywiście posiadanej przeze mnie wadzie wzroku. W najbliższych dniach planuję się udać na badanie sprawdzające wzrok do innej niezależnej jednostki, aby wykazać, że wina leży po stronie optyka.

Natomiast czy istnieją jakieś prawne możliwości udowodnienia winy optykowi? Jakie środki ochrony prawnej mi przysługują? Jak powinna brzmieć treść ewentualnej reklamacji w zw. z rękojmią/gwarancją? Czy zapadły już podobne orzeczenia w analogicznych sprawach?

Nie ma możliwości udogodnienia winy, jeżeli nie ma Pani dowodu z których wynika poprzednia wada

Odpowiedź nr 1 z dnia 28 marca 2023 18:42 Zmodyfikowano dnia: 28 marca 2023 18:42 Obejrzało: 124 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Chcę dodać odpowiedź

Jeśli jesteś prawnikiem zaloguj się by odpowiedzieć temu klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.