Pytanie z dnia 31 lipca 2018
Dzień dobry, prowadzę działalność gosp. i zleciłam stworzenie platformy internetowej (strona www i aplikacja mobilna), firmie która po podpisaniu protokołu odbioru i opłaceniu ostatniej FV, nie chce naprawić jej wad - brakujące względem specyfikacji elementy lub źle/nie w pełni działające funkcjonalności. Czy jeśli nie na gwarancję, mogę powołać się na rękojmie, o której mowa w umowie? Dziękuję.
Mateusz Uldynowicz Adwokat (Od 2016)
Kancelaria Adwokacka Mateusz Uldynowicz
Niemcewicza 26/407, 71-520 Szczecin
Sprawa wymaga analizy umowy.
Podziękowałeś prawnikowi
Michał Koralewski Radca prawny (Od 2010)
Kancelaria Radców Prawnych LEGITUS s.c.
Startowa 19h/11, 80-461 Gdańsk
Dzień dobry, Rękojmia dotyczy wad rzeczy (prawnych i fizycznych) istniejących w chwili wydania towaru, bądź dzieła. Rękojmia jest instytucją funkcjonującą z mocy prawa, a zatem można się na nią powoływać nawet przy braku jej wskazania w umowie. Należy jednakże pamiętać, że przedsiębiorcy mogą w umowie zawartej między sobą ograniczyć albo wyłączyć rękojmię. Powinna Pani zatem w pierwszej kolejności zweryfikować treść klauzul umownych odnoszących się do rękojmi. Dodatkowo, każda strona umowy odpowiada za jej zawinione niewykonanie albo nienależyte wykonania (art. 471 i nast. Kodeksu cywilnego). Odpowiedzialność ta różni się od rękojmi tym, że osoba dochodząca odszkodowania musi wykazać winę albo co najmniej rażące niedbalstwo kontrahenta, a także związek przyczynowy między jego zachowaniem a daną szkodą. Przy roszczeniu z rękojmi należy zaś wykazać jedynie fakt istnienia wady, a także zgłoszenie jej w odpowiednim terminie. W przypadku przedsiębiorców, niezwłocznie. Nadto, przedsiębiorca zobowiązany jest do zachowania aktów staranności w postaci zbadania towaru/dzieła po jego otrzymaniu/odebraniu.
Podziękowałeś prawnikowi
Chcę dodać odpowiedź
Jeśli jesteś prawnikiem
zaloguj się by odpowiedzieć temu
klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem
poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.