Jak powinien wyglądać papierowy oryginał świadectwa pracy wystawionego elektronicznie.

Pytanie z dnia 18 lipca 2023

Zaczynam nowe zatrudnienie w oparciu o umowę o pracę, z poprzedniej firmy (również UoP) dostałam świadectwo pracy podpisane elektronicznie. W nowej firmie nie przetwarzają jednak dokumentów w formie elektronicznej, więc prosili mnie o oryginał. Po przedłożeniu tej prośby dostałam wydruk świadectwa pracy z dopiskiem ,,za zgodnośc z oryginałem" i podpisem Pani z kadr (będącej inną osobą niż osoba pierwotnie się podpisująca). Znowu w nowej pracy usłyszałam, że nie jest to oryginał, powinien być to wydruk z podpisem osoby, która go wystawiła albo ewentualnie poświadczony notarialnie. Czy faktycznie tak jest? Jak powinien wyglądać papierowy oryginał świadectwa pracy wystawionego elektronicznie? Jeśli musi być poświadczony notarialnie to czy obowiązek udania się do notariusza leży po mojej stronie czy stronie któregoś z pracodawców?

Dzień dobry Na mocy Ustawy o e-podpisie, dokumenty podpisane elektronicznie mają taką samą moc prawną jak ich odpowiedniki papierowe. Wydaje się, że nowy pracodawca ma pewne nieporozumienie co do natury "oryginału" dokumentu elektronicznego. Wydruk świadectwa pracy z podpisem osoby uprawnionej do reprezentowania pracodawcy, poświadczony jako zgodny z oryginałem, powinien być wystarczający. Co do zasady, oryginał dokumentu to wersja, która została pierwotnie stworzona - w przypadku dokumentów elektronicznych, jest to plik elektroniczny. Wydruk dokumentu elektronicznego nie jest "oryginałem" w tym samym sensie, ale powinien być uznany za równoważny pod warunkiem, że jest poświadczony za zgodność z oryginałem. Jeśli nowy pracodawca upiera się, że potrzebuje kopii notarialnej świadectwa pracy, mogłabyś poprosić poprzedniego pracodawcę o jej wykonanie, ale to nie jest standardowa praktyka i mogą być za to naliczane dodatkowe opłaty. Pamiętaj, że notariusz może tylko poświadczyć kopię dokumentu jako zgodną z oryginałem, nie może jednak poświadczyć autentyczności samego oryginału. Mogłoby to być też nieporozumienie lub nieznajomość procedur związanych z dokumentami elektronicznymi ze strony nowego pracodawcy. W takim przypadku, mogłoby być warto zasugerować kontakt nowego pracodawcy z poprzednim w celu wyjaśnienia tej kwestii. Pozdrawiamy

Odpowiedź nr 1 z dnia 25 lipca 2023 11:10 Zmodyfikowano dnia: 25 lipca 2023 11:10 Obejrzało: 120 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Chcę dodać odpowiedź

Jeśli jesteś prawnikiem zaloguj się by odpowiedzieć temu klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.