Jaki jest koszt postepowania o nabycie spadku. Potwierdzenie dziedziczenia.
Pytanie z dnia 14 grudnia
Chciałabym się dowiedzieć, jak wygląda założenie sprawy o akt potwierdzenia dziedziczenia, jaki koszt, jakie dokumenty są potrzebne.
Tomasz R. Weigt Adwokat (Od 1997)
Kancelaria Adwokacka Adwokat Tomasz R. Weigt
Daszyńskiego 12/1, 59-700 Bolesławiec
Dzień dobry. 1. Należy skontaktować się z notariuszem i umówić na spotkanie. Na tym spotkaniu poinformuje on Panią o potrzebnych dokumentach itp., a także ustalicie Państwo datę sporządzenia aktu. Aby uzyskać notarialne poświadczenie dziedziczenia konieczna jest obecność wszystkich spadkobierców w kancelarii notarialnej. 2. Koszt sporządzenia protokołu dziedziczenia to 100 zł, natomiast aktu poświadczenia dziedziczenia – 50 zł. Możliwe są także dodatkowe koszty związane m.in. ze składnikami spadku, testamentem, ilością odpisów itp. Koszt całkowity sprawy powinien się zamknąć w kwocie 300 do 800 zł netto. Przed sporządzeniem aktu - notariusz powinien przedstawić Pani pełną wycenę. 3. Potrzebne dokumenty to - akty zgonu spadkodawcy, akty stanu cywilnego spadkobierców (odpisy skrócone aktów urodzenia, a jeżeli po zawarciu małżeństwa zmienione zostało nazwisko - akty małżeństwa), testament jeżeli został sporządzony, dowód osobisty lub paszportu zmarłego, odpisu aktu małżeństwa zmarłego albo odpis aktu zgonu wcześniej zmarłego małżonka zmarłego. W tym przypadku także najlepiej jest zapytać notariusza o szczegóły. Pozdrawiam. Adw. Tomasz R. Weigt, tel. 601-225-208
Podziękowałeś prawnikowi
Paulina Smoła Radca prawny (Od 2024)
Kancelaria Radcy Prawnego Paulina Smoła
Wyzwolenia 115, 71-432 Szczecin
Dzień dobry, akt potwierdzenia dziedziczenia jest dokumentem który sporządza notariusz, z wyłączeniem testamentów szczególnych. Poświadczenie dziedziczenia może nastąpić tylko i wyłącznie na zgodne żądanie wszystkich tych osób, które mogą być spadkobiercami dziedziczącymi z mocy testamentu lub ustawy. Zbiór dokumentów zależy od przypadku danej sprawy, zatem należy skontaktować się z wybranym notariuszem, który takiej informacji udzieli. Jeżeli natomiast przedmiotem zapytania był wniosek składany do sądu o stwierdzenie nabycia spadku to wniosek należy złożyć do sądu właściwego dla ostatniego miejsca zwykłego pobytu zmarłego –spadkodawcy. Należy również dołączyć odpisy wniosku w ilości odpowiadającej liczbie uczestników postępowania. W przypadku gdy spadkodawca pozostawił testament należy wskazać datę i opisać treść testamentu, jeżeli został sporządzony, a w przypadku, w którym wnioskodawca nie posiada testamentu, podać, gdzie on się znajduje (jeżeli przed złożeniem wniosku nie otwarto i nie ogłoszono testamentu wraz z wnioskiem o stwierdzenie nabycia spadku, należy złożyć oryginał testamentu oraz wnieść o otwarcie i ogłoszenie testamentu). Opłata sądowa od wniosku o stwierdzenie nabycia spadku wynosi 100 zł. Dodatkowo każdy ze spadkobierców, jeżeli stwierdzenie nabycia spadku ma nastąpić w okresie 6 miesięcy od daty śmierci spadkodawcy, obowiązany jest uiścić 100 zł tytułem opłaty sądowej od oświadczenia o przyjęciu lub odrzuceniu spadku. Opłata za wpis w Rejestrze Spadkowym w wysokości 5 zł. W przypadku gdy sytuacja materialna strony uniemożliwia opłacenie kosztów, może ona złożyć wniosek o zwolnienie od kosztów sądowych w całości lub w części. Do wniosku należy dołączyć: dodatkowo każdy ze spadkobierców jeżeli stwierdzenie nabycia spadku ma nastąpić w okresie 6miesięcy od daty śmierci spadkodawcy obowiązany jest uiścić 100 zł tytułem opłaty sądowej od oświadczenia o przyjęciu lub odrzuceniu spadku opłatę tą uiszcza się w chwili składania oświadczenia na rozprawie, przed Sądem - odpisy wniosku w liczbie odpowiadającej ilości wskazanych uczestników postępowania - testament (jeżeli był sporządzony) w oryginale - odpis skrócony aktu zgonu (oraz akt małżeństwa zmarłego- w przypadku, gdy żyje małżonek zmarłego) w oryginale - odpisy skrócone aktów urodzenia, lub małżeństwa synów zmarłego- w oryginale, - odpisy skrócone aktów małżeństwa córek zmarłego- w oryginale (jeżeli są pannami akty urodzenia), - jeżeli zmarły nie miał dzieci- odpisy skrócone aktów urodzenia braci zmarłego i aktów małżeństwa sióstr zmarłego (jeżeli są pannami- akty urodzenia), akt małżeństwa rodziców zmarłego (jeżeli żyją) - w oryginale. Jeżeli potrzebna jest pomoc w sporządzeniu takiego wniosku, zapraszam do kontaktu: https://zs-kancelaria.com/paulina-smola/
Podziękowałeś prawnikowi
Chcę dodać odpowiedź
Jeśli jesteś prawnikiem
zaloguj się by odpowiedzieć temu
klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem
poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.