Jakich informacji może wymagać bank od klientów?
Pytanie z dnia 17 kwietnia
Dostałam takiego smsa od banku: "Musimy prosić Cię o potwierdzenie swoich danych w naszym banku. Ankietę możesz wypełnić w naszej placówce. Ankieta jest obowiązkowa i wynika z ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy. Wypełnij ją do 2025-06-17 aby nie stracić dostępu do konta."
Czy bank ma prawo żądać ode mnie abym poszła do placówki potwierdzić swoje dane? Dodam, że moja mama ma konto w tym samym banku i nie dostała takiego smsa. Mam tez konta w kilku innych bankach i żadnego takiego wezwania nie dostałam z innego banku. A w tym banku mam konto od ok.10 lat i to pierwszy raz dostałam takie wezwanie. Dodam że w placówce potwierdzałam swoje dane w grudniu 2024r.
Jak zapytałam banku o powód to odpowiedzieli, że brak weryfikacji tożsamości powoduje ograniczenia na rachunku np. w postaci limitu miesięcznego 5000zł. Wynika to z kwestii proceduralnych i z prawa bankowego.
Czy jest to możliwe, czy bank pisze prawdę czy po prostu nie szanują klientów?
Tomasz R. Weigt Adwokat (Od 1997)
Kancelaria Adwokacka Adwokat Tomasz R. Weigt
Daszyńskiego 12/1, 59-700 Bolesławiec
Dzień dobry. Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu rzeczywiście nakłada na banki obowiązki tego rodzaju. Dodatkowo kwestie te powinny wynikać z regulaminu banku, na który zgodziła się Pani zawierając z bankiem umowę. Pozdrawiam. Adw. Tomasz R. Weigt, tel. 601-225-208
Michał Mikołajczak Radca prawny (Od 2009)
Kancelaria Radcy Prawnego Michał Mikołajczak
Dąbrowskiego 77A, V Piętro, 60-529 Poznań
Dzień dobry, obowiązek stosowania przez bank tzw. środków bezpieczeństwa finansowego wynika z przepisów ustawy przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (art. 33 i nast.). Oznacza to, że bank ma prawo żądać aktualizacji danych klientów, w tym za pomocą SMS. Brak aktualizacji może skutkować ograniczeniami, np. limitami transakcji. Częstotliwość weryfikacji zależy od profilu ryzyka klienta, stąd różnice między klientami. Potwierdzenie danych w grudniu 2024 r. nie zwalnia z obowiązku ponownej weryfikacji, jeśli bank uzna to za konieczne. Z poważaniem

Chcę dodać odpowiedź
Jeśli jesteś prawnikiem
zaloguj się by odpowiedzieć temu
klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem
poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.