Pytanie z dnia 16 marca 2021

jestem administratorem nieruchomości. Zespół trzech budynków mieszkalnych wielolokalowych został wybudowany przez Wykonawce, który następnie dokonał sprzedaży poszczególnych lokali osobom fizycznym. Wykonawcę i zarazem sprzedawcę nie traktuję jako dewelopera, gdyż nie podpisywał on z kupującymi umów przedwstępnych a budynki wybudował ze środków własnych.
W okresie grudnia 2020 roku jeden z Właścicieli lokali (sprzedaż lokalu w marcu 2019) stwierdził w swoim lokalu bardzo duże zawilgocenie ścian. Uzyskał ode mnie jako administratora wskazówkę że powinien się zwrócić pisemnie do sprzedającego o usunięcie wady w ramach gwarancji lub rękojmi co też uczynił- nie wskazując jednak przyczyny zawilgocenia ścian. Wykonawca/sprzedawca udzielił Właścicielowi lokalu pisemnej odpowiedzi informując, że na etapie budowy poczynił wszystkie starania łącznie z próbami szczelności instalacji wodnej i kanalizacyjnej i nie poczuwa się do odpowiedzialności.
W związku z taką postawą Sprzedającego Właściciel lokalu na swój koszt wynajął specjalistyczną firmę, która poprzez inspekcję kamerą w obrębie instalacji kanalizacyjnej ustaliła pęknięcie trójnika na pionie kanalizacyjnym (części wspólnej nieruchomości). Poinformowany o powyższych ustaleniach Sprzedawca podtrzymuje, że jest w posiadaniu protokołów szczelności przed sprzedazą lokalu i że do uszkodzenia trójnika doszło najprawdopodobniej podczas prac wykończeniowych w lokalu kiedy to wykonawca Właściciela dokonywał podłączenia odpływu liniowego kabiny prysznicowej- przez co musiał ingerować w trójnik na którym istnieje nieszczelność. Ze stanowiskiem Sprzedawcy nie zgadza się oczywiście Właściciel lokalu, twierdzący że przy pracach wykończeniowych nie doszło do ingerencji w nieszczelny trójnik na pionie kanalizacyjnym.
Proszę o informację, czy na obecnym Właścicielu lokalu ciąży obowiązek udowodnienia Sprzedawcy, że nieszczelność na trójniku istniała od chwili zakupu lokalu? czy powinien zlecić na swój koszt wykonanie jakiejś ekspertyzy która by to potwierdziła lub wykluczyła możliwość uszkodzenia trójnika podczas podłączania odpływu kabiny prysznicowej?

Dzień dobry osoba występująca z roszczeniem powinna wykazać istnienie wady, po zakończeniu sporu może domagać się zwrotu poniesionych kosztów. W razie pytań i wątpliwości zapraszam do kontaktu. r.pr.A.Pietrzykowska kancelaria-pietrzykowska.pl pietrzykowska.aleksandra@gmail.com

Odpowiedź nr 1 z dnia 17 marca 2021 10:56 Zmodyfikowano dnia: 17 marca 2021 10:56 Obejrzało: 212 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Chcę dodać odpowiedź

Jeśli jesteś prawnikiem zaloguj się by odpowiedzieć temu klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.