Pytanie z dnia 28 lipca 2017
Jestem wieloletnim pracownikiem jednej z państwowych wyższych uczelni technicznych i dwa miesiące temu zmieniłem Wydział, czyli przeszedłem z poprzedniego do obecnego. Mój Pracodawca jest, więc wciąż ten sam, a zmieniło się jedynie miejsce wykonywania pracy - prawda?
I w tym miejscu mam pytanie, co się dzieje z moją teczką osobową, która została na poprzednim Wydziale? Czy mogę tę teczkę stamtąd zabrać? Czy istnieje jakaś określona procedura dotycząca takich sytuacji? W teczce są np. moje wciąż aktualne badania okresowe i inne wciąć aktualne i ważne dla mnie dokumenty, o których w nowym miejscu pracy nikt nie wie, bo założoną nową teczkę osobową.
Z logicznego punktu widzenia skoro dalej jest to ten sam pracodawca, to teczka powinna 'wędrować' z pracownikiem, bo przecież z punktu widzenia pracodawcy nic się nie zmieniło oprócz wewnętrznego miejsca wykonywania pracy - prawda?
Bardzo proszę o pomoc i wyjaśnienie tego problemu.
Z góry bardzo dziękuję za pomoc i wszelkie informacje.
Mateusz Szymkowiak Adwokat (Od 2011)
Kancelaria Adwokacka Mateusz Szymkowiak
Nad Niprem 5 lok.2, 43-300 Bielsko-Biała
Zgodnie z art. 94 pkt 9a kodeksu pracy oraz § 6 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji /DzU nr 62, poz. 286 ze zm./ pracodawca ma obowiązek prowadzić akta osobowe dla każdego pracownika. W sytuacji opisanej przez Pana - pracodawca się nie zmienił - z tego co rozumiem, zmieniło się miejsce świadczenia pracy i ewentualnie zakres obowiązków pracowniczych względem tego samego pracodawcy. Taka sama zasada obowiązuje w przypadku zatrudnienia przez tego samego pracodawcę, na podstawie nowej umowy o pracę, dotychczasowego pracownika. W tym przypadku pracodawca posiada akta osobowe pracownika , zatem może posługiwać się tymi aktami, uzupełniając je jedynie o dokumenty potrzebne w procesie rekrutacyjnym. W tej sytuacji oczywistym jest, że ten sam pracodawca ma prawo posługiwać się posiadanymi aktami osobowymi Pana jako pracownika. Równocześnie jednak należy podkreślić , że nie istnieje prawny zakaz tworzenia nowych akt osobowych pracownika w przypadku zmiany warunków pracy czy zatrudnienia w oparciu o nową umowę o pracę. Jakkolwiek interpretując normę § 9 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28 maja 1996 r.w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych, o treści - "w sytuacji określonej w art. 23(1) Kodeksu pracy (przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę) albo w odrębnych przepisach przewidujących następstwo prawne nowego pracodawcy w stosunkach pracy nawiązanych przez poprzedniego pracodawcę, dotychczasowy pracodawca jest zobowiązany przekazać akta osobowe pracownika oraz pozostałą dokumentację w sprawach związanych z jego stosunkiem pracy pracodawcy przejmującemu tego pracownika" - wskazać należy, że z woli prawodawcy pożądana jest sytuacja kiedy prowadzone są jedne tylko akta osobowe pracownika , które "idą za pracownikiem".
Podziękowałeś prawnikowi
Chcę dodać odpowiedź
Jeśli jesteś prawnikiem
zaloguj się by odpowiedzieć temu
klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem
poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.