Kara umowna za zerwanie umowy przez operatora komórkowego.

Pytanie z dnia 05 listopada

T - Mobile chce nałożyć na mnie kary umowne za zerwane dwie umowy na abonament żądają w sadzie na każdą umowy po 4000 złoty tej kary umownej za ulgi abonenckie.

Problem w tym , ze ja nie dostałem żadnej ulgi, abonament płaciłem od początku pełen i nie wziąłem żadnego urządzenia za złotówkę. Płaciłem normalnie raty za urządzenie za zakupiony sprzęt miałem wpłacić pełną wartość tego urządzenia. Jedynie dostałem rabaty za zgody marketingowe i fakturę na maila, ale te zgody nie były częścią tej umowy były dobrowolne i można było w każdej chwili wycofać te zgody.



Wiem, że operatorom zabroniono stosować zapisy tego typu dlatego przestano dawać urządzenia za złotówkę tak jak w moim przypadku. Ewentualna kara za zarwanie umowy nie może przekraczać należnych opłat abonenckich do końca jej trwania. Przy naliczeniu takich dwóch kar roszczenie T-mobile nie jest zasadne.

Czy możecie podać artykuły przepisów o tym mówiących tak abym na sprawie mógł sędziemu podać

Dzień dobry, bez analizy zawartych umów oraz akt postępowania sądowego nie sposób udzielić rzetelnej porady. Polecam skorzystać z pomocy adwokata co najmniej do sporządzenia pisma procesowego w tej sprawie. Pozdrawiam adwokat Bernadetta Parusińska- Ulewicz adwokat@kancelariaulewicz.pl tel.: 663-182-634

Odpowiedź nr 1 z dnia 6 listopada 2024 12:25 Zmodyfikowano dnia: 6 listopada 2024 12:25 Obejrzało: 10 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

1. Ograniczenia w nakładaniu kar umownych – prawo telekomunikacyjne Zgodnie z art. 57 ust. 6 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne: "W przypadku rozwiązania przez abonenta umowy zawartej na czas określony, operator telekomunikacyjny ma prawo żądać od abonenta zwrotu przyznanych ulg. Wysokość roszczenia nie może przekraczać wartości ulgi przyznanej abonentowi, pomniejszonej proporcjonalnie o czas trwania umowy." Oznacza to, że operator może domagać się jedynie zwrotu faktycznie przyznanych ulg. Jeśli nie otrzymał Pan żadnej ulgi lub rabatów powiązanych z umową, roszczenie operatora o zapłatę kary umownej w wysokości 4000 zł jest bezzasadne. 2. Zakaz stosowania niedozwolonych postanowień umownych – prawo konsumenckie Zgodnie z art. 385¹ § 1 Kodeksu cywilnego: "Postanowienia umowy zawieranej z konsumentem nieuzgodnione indywidualnie, które kształtują jego prawa i obowiązki w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami, rażąco naruszając jego interesy, są niedozwolonymi postanowieniami umownymi." Jeśli umowa przewiduje wygórowane kary umowne, które nie mają uzasadnienia w rzeczywistych ulgach czy rabatach, mogą być one uznane za niedozwolone postanowienia umowne. W takim przypadku można powołać się na wspomniany przepis. 3. Prawo do proporcjonalności kary Operatorzy telekomunikacyjni mogą stosować kary umowne tylko wtedy, gdy są one proporcjonalne do faktycznych strat poniesionych przez operatora z powodu wcześniejszego rozwiązania umowy. W przypadku, gdy kara jest wyższa niż suma pozostałych opłat abonamentowych, można podnieść argument o naruszeniu zasady proporcjonalności, co jest zgodne z linią orzeczniczą sądów. 4. Stanowisko Prezesa UOKiK Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wielokrotnie wskazywał, że operatorzy nie mogą żądać wygórowanych kar umownych w sytuacjach, gdy nie doszło do faktycznego przyznania ulg. Decyzje UOKiK w podobnych sprawach mogą być pomocne w podnoszeniu zarzutów w sądzie. 5. Jakie argumenty przedstawić w sądzie? Brak faktycznych ulg w umowie: Operator nie może domagać się zwrotu nieistniejących ulg. Warto powołać się na art. 57 ust. 6 Prawa telekomunikacyjnego. Nieuzasadniona kara umowna: Zastosowana kara jest wygórowana i może być uznana za niedozwolone postanowienie umowne zgodnie z art. 385¹ k.c. Proporcjonalność kary: Roszczenie operatora powinno być ograniczone do rzeczywistych strat wynikających z wcześniejszego rozwiązania umowy (np. pozostałe opłaty abonamentowe).

Odpowiedź nr 2 z dnia 9 listopada 2024 13:09 Zmodyfikowano dnia: 9 listopada 2024 13:09 Obejrzało: 5 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Chcę dodać odpowiedź

Jeśli jesteś prawnikiem zaloguj się by odpowiedzieć temu klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.