Koronawirus a praca.

Pytanie z dnia 20 maja 2020

Dzień dobry,
12 marca 2020 r. kierownik regionalny telefonicznie poinformował mnie,że nie zostanie przedłużona ze mną umowa o pracę ( miałam umowę o pracę na czas określony od dnia 21-01-2019 r.do 30-04-2020 r. jako konsultant ds.sprzedaży) z
uwagi na panującą sytuację epidemiologiczną.Jednak do 30-04-2020 r. będę otrzymywała wynagrodzenie w wysokości 100%.W dniu 08-05-2020 r.zostało mi przelane wynagrodzenie w wysokości 80%,po mojej interwencji u pracodawcy uzyskałam telefoniczną informację o zmianie warunków wynagrodzenia,12-05-2020 r.za pośrednictwem Poczty Polskiej otrzymałam świadectwo pracy i okazało się, że w okresie
2019-01-21 do 2020-04-14 wymiar etatu 1/1
2020-04-15 do 30-05-30 wymiar etaty 4/5.
Zwróciłam się do pracodawcy o wyjaśnienie zaistniałej sytuacji w odpowiedzi otrzymałam poniższe stanowisko :
"Zgodnie z art. 13 ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z
ochroną miejsc pracy w zw. z art. 15g. ust. 17 o szczególnych
rozwiązaniach w związku z COVID 12 pracodawca, przy spełnieniu
określonych warunków ( a tak owe Firma spełniala - spadek obrotów),
może obniżyć etaty pracownikom na podstawie porozumienia z
przedstawicielami pracowników.
W naszej firmie takie porozumienie zostało zawarte dnia 09.04.2020 r. i na
jego mocy wskazane w nim grupy pracowników zostały objęte obniżonym
etatem od dnia 15.04.2020 r na okres 3 miesięcy i co za tym idzie,
niższym wynagrodzeniem.
Informacja o zawarciu porozumienia została wysłana do wszystkich
pracowników drogą mailową, na skrzynki sklepowe również, więc mialaś
możliwośc zapoznania się z ustalwniami.

W zakresie i przez czas określony w porozumieniu w sprawie określenia
warunków i trybu wykonywania pracy w okresie obniżonego wymiaru czasu
pracy nie stosuje się warunków wynikających z układu ponadzakładowego
oraz z układu zakładowego warunków umów o pracę i innych aktów
stanowiących podstawę nawiązania stosunku pracy.
Przepisu art. 42 k.p. nie stosuje się.

Przez co należy rozumieć, iż nawiązujac porozumienie z
przedstawicielami pracowników obnizenie etaty zostało zawarte
automatycznie, bez konieczności podpisywania odrębnych dokumentów.
Twoje stanowisko również zostało objete tak ową obnizką, a co za tym
idzie Ty również."
Nie dostałam informacji na maila, a tym bardziej nie mogłam się zapoznać z informacją przesłaną na adres mailowy sklepu -ponieważ zdałam klucze i nie miałam dostępu do korespondencji służbowej.
Bardzo proszę o poradę czy działanie pracodawcy było zgodne.
Pozdrawiam
Katarzyna

Tutaj pojawią się odpowiedzi od prawników


Chcę dodać odpowiedź

Jeśli jesteś prawnikiem zaloguj się by odpowiedzieć temu klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.