Pytanie z dnia 19 czerwca 2020
Kupiłam telefon od osoby prywatnej, który okazał się mieć wadę i być złożony z nieoryginalnymi części, Sprzedawca nie poinformował o żadnej z tych spraw, oraz nie chce przyjąć zwrotu, jak wyglada to prawnie?
Tomasz R. Weigt Adwokat (Od 1997)
Kancelaria Adwokacka Adwokat Tomasz R. Weigt
Daszyńskiego 12/1, 59-700 Bolesławiec
Dzień dobry. Jeżeli odpowiedzialność za wady sprzedawcy nie została ograniczona w treści umowy, to odpowiada on za wady rzeczy sprzedanej względem kupującego, na zasadzie rękojmi. W sytuacji wykrycia wady przed upływem 2 lat kupujący może żądać od sprzedawcy wymiany rzeczy, naprawy towaru, obniżenia ceny albo jeżeli wada jest istotna - odstąpienia od umowy. Pojęcie istotności nie jest zdefiniowane Z orzecznictwa wynika, że „należy mieć na względzie cel, dla którego kupujący nabył rzecz i jaki z niej zamierzał zrobić użytek, a nie czy jest ona niezdatna do zwykłego użytku, czy też bezwartościowa”. Z opisu sprawy wynika, że wady telefonu prawdopodobnie są istotne. Jeżeli chodzi o możliwe do podjęcia kroki prawne to należy listem poleconym wezwać sprzedawcę do jednego z w/w działań (ewentualnie odstąpić od umowy na podstawie art. 560 § 4 KC i wezwać go do zwrotu pieniędzy). W sytuacji niezastosowania się sprzedawcy do wezwania, pozostaje wystąpienie z powództwem na drogę postępowania sądowego. Pozdrawiam. Adw. Tomasz R. Weigt, tel. 601-563-996, Bolesławiec ul. Daszyńskiego 29
Podziękowałeś prawnikowi
Chcę dodać odpowiedź
Jeśli jesteś prawnikiem
zaloguj się by odpowiedzieć temu
klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem
poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.