Pytanie z dnia 06 września 2016

Mój ojciec miał wypadek w pracy. Przyznano mu rentę ale po dwóch latach lekarz orzecznik dopatrzył się, iż to zwykła renta, która nie uwzględnia wypadku przy pracy. Zawnioskowaliśmy o należne świadczenie, lecz ZUS nie chce spłacić pozostałych miesięcy, gdzie wypłacał zaniżone świadczenie (zwykłą rentę). Mimo, iż lekarz orzecznik na kolejnej komisji orzekł, iż po wyczerpaniu świadczenia rehabilitacyjnego przysługuje renta z tytułu częściowej niezdolności do pracy spowodowanej wypadkiem przy pracy. Czy należy się odwoływać do sądu związku z brakiem spłaty należnego świadczenia?

Dzień dobry, z tytułu wypadku przy pracy przysługuje renta z tytułu niezdolności do pracy. Jest ona należna ubezpieczonemu, który stał się niezdolny do pracy wskutek wypadku przy pracy. Przy ustalaniu prawa do świadczenia przysługującego z ubezpieczenia wypadkowego, do ustalania wysokości tego świadczenia oraz jego wypłaty stosuje się przepisy ustawy o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych oraz emerytalnej, ale tylko odpowiednio. Ustalenie wysokości renty wypadkowej należy rozpocząć od analogicznych wyliczeń jak przy rencie z ubezpieczenia rentowego. Przy czym przy ustalaniu wysokości renty powypadkowej nie ogranicza się wskaźnika wysokości podstawy wymiaru do 250%, tak jak ma to miejsce przy obliczaniu renty z ogólnego stanu zdrowia (art. 17 ust. 3 ustawy wypadkowej). Ustawodawca zagwarantował, że renta z tytułu niezdolności do pracy z ubezpieczenia wypadkowego nie może być niższa niż 80% podstawy jej wymiaru dla osoby całkowicie niezdolnej do pracy oraz 60% podstawy jej wymiaru dla osoby częściowo niezdolnej do pracy - przy wskaźniku wysokości podstawy wymiaru ograniczonym do 250%. Ponadto renta z ubezpieczenia wypadkowego nie może być niższa niż 120% kwoty najniższej odpowiedniej renty ustalonej i podwyższonej zgodnie z ustawą emerytalną. Nawet w przypadku najniższych świadczeń rentowych, korzystniejsza będzie renta wypadkowa. W związku z powyższym warto odwołać się od decyzji ZUS. Odwołanie od decyzji ZUS należy wnieść do sądu okręgowego - sądu pracy i ubezpieczeń społecznych w terminie miesiąca od dnia otrzymania decyzji. Sądem właściwym jest sąd ze względu na miejsce zamieszkania osoby zainteresowanej. Odwołanie wnosi się je na piśmie lub ustnie do protokołu sporządzonego przez organ rentowy. Organ rentowy po otrzymaniu odwołania jest zobowiązany do wnikliwego przeanalizowania postawionych w odwołaniu zarzutów. Jeżeli organ uzna odwołanie w całości za słuszne, może zmienić lub uchylić zaskarżoną decyzję. W takim przypadku sprawie nie nadaje się dalszego biegu. Jeżeli natomiast organ w części lub w całości podtrzyma swoje stanowisko, przekazuje niezwłocznie odwołanie do sądu. Co istotne, odwołanie od decyzji ZUS nie podlega opłacie sądowej.

Odpowiedź nr 1 z dnia 7 września 2016 12:47 Obejrzało: 371 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Chcę dodać odpowiedź

Jeśli jesteś prawnikiem zaloguj się by odpowiedzieć temu klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.