naprawienie szkody,zapłata za szkodę
Pytanie z dnia 18 kwietnia 2019
Witam. Sytuacja moja jest taka że córka uderzyła kamieniem w auto i powstała mała rysa którą poszkodowany naprawił na własny koszt i wysłał mi fakturę udokumentowującą tą naprawe. Pan oczekuje odemnie zapłaty w ciągu 2 dni. Stąd moje pytanie czy mam jakiś czas na uregulowanie takiej już zapłaconej faktury ?
Mateusz Kubica Adwokat (Od 2016)
Kancelaria adwokacka Mateusz Kubica
11 Listopada 60-62, pok. 311, 43-300 Bielsko-Biała
Generalnie nie ma przepisu wyznaczającego konkretny termin oprócz wskazania, iż żądanie należy spełnić po wezwaniu do tego. W tej konkretnej sytuacji przy założeniu, że nie jest kwestionowana wysokość tej faktury to sugeruję wysłać list czy też emaila w którym zaproponowany zostanie nowy termin spełnienia świadczenia np. w ratach. Jeżeli druga strona się nie zgodzi to pozostanie jej droga sądowa. Pragnę także wskazać, iż po wysłaniu takiej wiadomości będzie trzeba tę kwotę spłacić - będzie to przyznanie się do odpowiedzialności.
Podziękowałeś prawnikowi
Krzysztof Nawrocki Adwokat (Od 2008)
Krzysztof Nawrocki, adwokat - Kancelaria Adwokacka
Prochownia 12 lokal 4, 64-100 Leszno
Witam. Czy była Pani przy zdarzeniu? Jeżeli tak, to czy zostały wykonane zdjęcia? Czy poza fakturą poszkodowany przedstawił opinię, że w inny sposób - tańszy - nie szło tego naprawić? Czy dołączył do faktury dokument przyjęcia auta do serwisu, specyfikację materiałów i robocizny, dokumentację zdjęciową, etc.? Warto to sprawdzić, bo czasami jest tak, że szkoda jest naprawiana najmniejszym kosztem, a potem wystawiana jest faktura na zdecydowanie wyższą kwotę, czasami nawet rażąco wysoką. Poza tym może warto zweryfikować wystawcę faktury - czy w ogóle takie coś wykonywał. Ogólnie ustawa - Kodeks cywilny nie mówi nic o terminach na wykonanie zobowiązania wynikającego z czynu niedozwolonego, popełnionego przez osobę małoletnią. Co do zasady - termin zaproponowany przez poszkodowanego zapewne jest krótki, ale wszystko zależy od danego przypadku - wielkość kwoty na fakturze, zasobność Pani budżetu, etc. Zawsze może Pani napisać do poszkodowanego, że zapłacił Pani, ale np. w ciągu 7 dni czy dłużej. Dla niego będzie to uznanie długu, a dla Pani - dłuższy czas na zapłatę. Zatem obie strony na tym zyskają
Podziękowałeś prawnikowi
Chcę dodać odpowiedź
Jeśli jesteś prawnikiem
zaloguj się by odpowiedzieć temu
klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem
poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.