Naruszenie danych osobowych i odwołanie skargi przez klienta.

Pytanie z dnia 22 grudnia 2021

Dzień dobry, otrzymałam skargę z UODO złożoną przez klienta, który odwołał zgodę marketingową, ale z powodu nam niewiadomego (błąd systemu wysyłającego smsmy lub błąd ludzki) otrzymał 2 smsy w tym czasie. Skarga dotyczy upomnienia i żądania nie przetwarzania danych, a nie kary finansowej.
Chcemy prosić klienta o odwołanie skargi.
Jednak jeśli się to nie uda, to chcę poradzić się, jak się bronić, aby nie otrzymać kary finansowej . Czy kara jest nakładana automatycznie? Czy można jej uniknąć, na co się powoływać?
Z góry dziękuję i pozdrawiam
Katarzyna

Szanowna Pani, Na Pani pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Prezes UODO dysponuje kilkoma uprawnieniami naprawczymi, czyli sankcjami, które może nałożyć na podmioty nieprzestrzegające zasad ochrony danych osobowych. W zależności od przewinienia organ może: wydać ostrzeżenie, udzielić upomnienia, nakazać spełnienie żądań osoby, której dotyczą dane, zdecydować o czasowym lub całkowitym ograniczeniu przetwarzania danych przez określony podmiot, a także zakazaniu ich przetwarzania, nałożyć administracyjną karę pieniężną (oprócz lub zamiast pozostałych środków). Sankcje muszą być proporcjonalne do popełnionego wykroczenia. Z tego powodu prezes UODO podejmuje swoją decyzję w oparciu o następujące czynniki: umyślny lub nieumyślny charakter czynu, czas trwania, charakter i waga naruszenia, wcześniejsze naruszenia (innymi słowy: czy dany podmiot dopuszczał się w przeszłości podobnych czynów, czy może jest to pierwszy taki incydent), stopień odpowiedzialności administratora lub podmiotu przetwarzającego oraz wdrożone środki techniczne i organizacyjne, współpraca z prezesem UODO skierowana na usunięcie naruszenia i złagodzenie jego potencjalnych negatywnych konsekwencji, kategorie danych osobowych, których dotyczyło naruszenie, sposób, w jaki organ dowiedział się o czynie (a więc czy administrator lub podmiot przetwarzający sami go zgłosili). Z powyższego wynika, że trudno jest jednoznacznie odpowiedzieć na Pani pytanie, bez pełnej analizy sprawy, przy czym trzeba mieć na uwadze, że i tak decydując głos w sprawie ma UODO. Mam nadzieję, że mój komentarz był pomocny, z wyrazami szacunku radca prawny dr Rafał Kubik 505874744, rafal.kubik@kancelariakubik.eu

Odpowiedź nr 1 z dnia 4 stycznia 2022 01:06 Zmodyfikowano dnia: 4 stycznia 2022 01:06 Obejrzało: 319 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Chcę dodać odpowiedź

Jeśli jesteś prawnikiem zaloguj się by odpowiedzieć temu klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.