Naruszenie danych osobowych i odwołanie skargi przez klienta.
Pytanie z dnia 22 grudnia 2021
Dzień dobry, otrzymałam skargę z UODO złożoną przez klienta, który odwołał zgodę marketingową, ale z powodu nam niewiadomego (błąd systemu wysyłającego smsmy lub błąd ludzki) otrzymał 2 smsy w tym czasie. Skarga dotyczy upomnienia i żądania nie przetwarzania danych, a nie kary finansowej.
Chcemy prosić klienta o odwołanie skargi.
Jednak jeśli się to nie uda, to chcę poradzić się, jak się bronić, aby nie otrzymać kary finansowej . Czy kara jest nakładana automatycznie? Czy można jej uniknąć, na co się powoływać?
Z góry dziękuję i pozdrawiam
Katarzyna
Rafał Kubik Radca prawny (Od 2018)
Rafał Kubik Kancelaria Radcy Prawnego
Miklaszewskiego 14 lok 42a, 02-776 Warszawa
Szanowna Pani, Na Pani pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Prezes UODO dysponuje kilkoma uprawnieniami naprawczymi, czyli sankcjami, które może nałożyć na podmioty nieprzestrzegające zasad ochrony danych osobowych. W zależności od przewinienia organ może: wydać ostrzeżenie, udzielić upomnienia, nakazać spełnienie żądań osoby, której dotyczą dane, zdecydować o czasowym lub całkowitym ograniczeniu przetwarzania danych przez określony podmiot, a także zakazaniu ich przetwarzania, nałożyć administracyjną karę pieniężną (oprócz lub zamiast pozostałych środków). Sankcje muszą być proporcjonalne do popełnionego wykroczenia. Z tego powodu prezes UODO podejmuje swoją decyzję w oparciu o następujące czynniki: umyślny lub nieumyślny charakter czynu, czas trwania, charakter i waga naruszenia, wcześniejsze naruszenia (innymi słowy: czy dany podmiot dopuszczał się w przeszłości podobnych czynów, czy może jest to pierwszy taki incydent), stopień odpowiedzialności administratora lub podmiotu przetwarzającego oraz wdrożone środki techniczne i organizacyjne, współpraca z prezesem UODO skierowana na usunięcie naruszenia i złagodzenie jego potencjalnych negatywnych konsekwencji, kategorie danych osobowych, których dotyczyło naruszenie, sposób, w jaki organ dowiedział się o czynie (a więc czy administrator lub podmiot przetwarzający sami go zgłosili). Z powyższego wynika, że trudno jest jednoznacznie odpowiedzieć na Pani pytanie, bez pełnej analizy sprawy, przy czym trzeba mieć na uwadze, że i tak decydując głos w sprawie ma UODO. Mam nadzieję, że mój komentarz był pomocny, z wyrazami szacunku radca prawny dr Rafał Kubik 505874744, rafal.kubik@kancelariakubik.eu
Podziękowałeś prawnikowi
Chcę dodać odpowiedź
Jeśli jesteś prawnikiem
zaloguj się by odpowiedzieć temu
klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem
poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.