Pytanie z dnia 09 czerwca 2017
NĘKANIE TELEFONICZNE KLIENTA
(przedsiębiorca vs. prezes Spółki z o.o.)
Prowadzę firmę. Dla jednego z moich klientów wykonałem usługę/produkt. Klient jest Prezesem Spółki z o.o. i on sam osobiście składał zamówienie. Faktura wystawiona była w lutym 2017 r. (FV przelewowa 14 dniowa). Do tej pory klient jej nie zapłacił. Przypominałem się mu mailowo, telefonicznie, sms o zaległej zapłacie (sporadyczne przypomnienia raz na 2 tygodnie.) W maju otrzymałem odpowiedź, że spółka jest zawieszona i że wciągu tygodnia zapłaci. Nie zapłacił zatem po tygodniu znowu się przypomniałem i klient znowu powiedział, że w ciągu tygodnia ureguluje. Jednak wpłata nie przyszła. Zacząłem zatem dzwonić raz dziennie z przypomnieniem (może 2-3 dni tak dzwoniłem, ale mój numer telefonu został chyba dodany w jego telefonie do czarnej listy i cały czas miał zajęte. Zadzwoniłem zatem z innego numeru telefonu i połączyło. Klient odebrał ale zbył mnie stwierdzeniem, że ma spotkanie etc. Później jak próbowałem dzwonić drugi raz to ten numer też trafił na "czarną" listę. Zadzwoniłem zatem kolejnego dnia z 3 telefonu i znowu udało się połączyć ale klientem, ale mnie zbył, po czym kolejny numer trafił na czarną listę. W związku z tym zacząłem dzwonić z zastrzeżonego numeru i raz odebrał i mnie zbył..... Później za każdym razem kiedy dzwoniłem z zastrzeżonego to klient odrzucał mnie. Zatem dzwoniłem do niego z zastrzeżonego przez jakieś 3-4 dni po kilka razy dziennie (po 15-30). Dziś w końcu po 26 próbie połączenia się z nim (za każdym razem mnie odrzucał, dzwoniłem z zastrzeżonego numeru) odebrał i powiedział mi, że wie, że ma do zapłacenia FV i że mam przestać dzwonić bo go prześladuje i nękam, i że jak jeszcze raz zadzwonię to przekaże sprawę na Policję, że jest nękany i wytoczy mi sprawę sądową, że są legalne narzędzia jak listowe wezwanie do zapłaty i skierowanie do sądu, ale mam przestać dzwonić. I tu moje pytanie odnośnie przepisów prawnych. Czy faktycznie klient może skierować sprawę do sądu? Czy mogę dzwonić do klienta z przypomnieniem o niezapłaconej FV - jeśli tak to jak często (raz dziennie?). Jeśli klient odrzuca mój numer to jak często mogę próbować się dodzwonić?
Generalnie chciałem mu się raz dziennie przypominać, aż zapłaci.
Marcin Kotarba Radca prawny
Kancelaria Radcy Prawnego Marcin Kotarba
Św. Gertrudy 18/2, 31-048 Kraków
Proszę Pan, niezależnie od zadanego pytanie stwierdzić należy, że takim dzwonieniem niewiele Pan zdziała, co już pewnie Pan zauważył bowiem stosując taki sposób nic Pan nie uzyskał. Rekomenduję oddać sprawę do Sądu jeżeli termin zapłaty minął, żeby później nie okazało się, że dług jest przedawniony bądź klient niewypłacalny. Wskazuję jedynie, że telefoniczne lub listowne wezwania do zapłaty nie przerywają biegu przedawnienia. Marcin Kotarba radca prawny.
Podziękowałeś prawnikowi
Bernadetta Parusińska- Ulewicz Adwokat (Od 2007)
Kancelaria Adwokacka Bernadetta Parusińska- Ulewicz
Gen. Z. Sadowskiego 8/40, 71-213 Szczecin
Dzień dobry, przepisy nie określają ile razy dziennie czy miesięcznie można dzwonić z przypomnieniem o konieczności uregulowania zadłużenia, więc każda sprawa jest rozpatrywana indywidualnie. Z opisanego przez Pana stanu faktycznego wynika jednak, że klient i tak nie zamierza dobrowolnie zapłacić, bez względu na to czy będzie Pan dzwonił raz na tydzień czy 20 razy dziennie (narażając się przy tym na zarzut nękania czy też naruszenia dóbr osobistych dłużnika). Powinien więc Pan niezwłocznie skierować sprawę do sądu, gdyż może się okazać, że za chwilę dłużnik będzie niewypłacalny i nic Pan nie odzyska. Pozdrawiam, Adwokat Bernadetta Parusińska-Ulewicz kancelariaulewicz.pl e-mail: ulewicz.kancelaria@onet.eu
Podziękowałeś prawnikowi
Anna Uznańska Adwokat (Od 2015)
Kancelaria Adwokacka adw. Anna Uznańska
al. Mickiewicza 15a, lok.3.2., 90-443 Łódź
Dzień dobry! W takiej sytuacji najlepszym rozwiązaniem będzie skierowanie powództwa o zapłatę. Skoro do tej pory telefony nic nie dały nie liczyłabym na to , że ulegnie to zmianie. Pozdrawiam, adwokat Anna Uznańska
Podziękowałeś prawnikowi

Chcę dodać odpowiedź
Jeśli jesteś prawnikiem
zaloguj się by odpowiedzieć temu
klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem
poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.