odpowiedzialność sprzedawcy za uszkodzony towar
Pytanie z dnia 22 lutego 2019
sprzedaje towar na allegro jako przesiebiorca, kupujacy odbiera paczke z poczty bez zastrzezen a w domu okazuje sie ze ma połamany towar i wysyła mi zdjecia wraz z opakowaniem zewnetrznym które tez jest uszkodzone, co mam zrobic w takiej sytuacji? czy jestem odpowiedzialna za to?
Dariusz Głabowski Radca prawny (Od 2011)
Kancelaria Radcy Prawnego Dariusz Głabowski
Więckowskiego 2/10, 70-411 Szczecin
Zakładając, że kupujący jest konsumentem i nabywa towar na potrzeby prywatne podstawową regulacją, stosowaną w takich sytuacjach, jest art. 548 § 3 kodeksu cywilnego, który mówi, że Jeżeli rzecz sprzedana ma zostać przesłana przez sprzedawcę kupującemu będącemu konsumentem, niebezpieczeństwo przypadkowej utraty lub uszkodzenia rzeczy przechodzi na kupującego z chwilą jej wydania kupującemu. Za wydanie rzeczy uważa się jej powierzenie przez sprzedawcę przewoźnikowi, jeżeli sprzedawca nie miał wpływu na wybór przewoźnika przez kupującego. Postanowienia mniej korzystne dla kupującego są nieważne. Zgodnie zatem z tym przepisem, a także art. 559 kodeksu cywilnego mówiącym o tym, że sprzedawca jest odpowiedzialny z tytułu rękojmi za wady fizyczne, które istniały w chwili przejścia niebezpieczeństwa na kupującego lub wynikły z przyczyny tkwiącej w rzeczy sprzedanej w tej samej chwili, sprzedający towar powinien zwrócić pieniądze kupującemu, obniżyć cenę, naprawić produkt lub wymienić go na nowy w zależności od rodzaju uszkodzeń i preferencji kupującego ( chyba, że kupujący sam sobie wybrał przewoźnika ). Kupujący ma prawo również dochodzić swych praw od przewoźnika jednak jest to dla niego bardziej skomplikowane i wymaga dochowania dodatkowych warunków formalnych dlatego też łatwiej mu kierować je bezpośrednio do sprzedawcy.
Podziękowałeś prawnikowi
Artur Stachurski Radca prawny (Od 2014)
LT LAW Ciupka, Stachurski sp.k.
Gwiaździsta 71/10, 01-651 Warszawa
Nabywca powinien zgłosić uszkodzenie przesyłki poczcie, jako przewoźnikowi, w formie reklamacji. Pan jest zwolniony z odpowiedzialności z chwilą nadania przesyłki, chyba że nadana była uszkodzona. Proszę odsyłać do regulaminu przewoźnika w zakresie reklamacji, np. wysyłać linka lub plik z informacją.
Podziękowałeś prawnikowi
Chcę dodać odpowiedź
Jeśli jesteś prawnikiem
zaloguj się by odpowiedzieć temu
klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem
poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.