oszustwo finansowe,wyłudzenie pieniędzy
Pytanie z dnia 09 marca 2019
Dzień dobry,
padłam ofiarą oszustwa/wyłudzenia. Ktoś włamał się na konto na Facebooku mojej koleżanki i podszywając się pod nią wyłudził ode mnie 500 zł. Może nie będę się skupiać nad tym jak przebiegała sytuacja bo podejrzewam, że nie jest to istotne w tej sprawie. Osoba, która wyłudziła ode mnie pieniądze poprosiła mnie abym pomogła jej zapłacić za zamówienie bo ma jakiś problem z bankiem. Miałam podać jej kod BLIK, który wpisze na stronie a ja potem zatwierdzę to w aplikacji mobilnej MBANK i w ten sposób opłaci zamówienie. Podałam jej kod BLIK, i wyskoczyło mi potwierdzenie do aplikacji. Pech chciał, że nie zauważyłam iż na dole jest napisane wypłata z bankomatu, skupiłam się tylko na adresie Ogrodowa 5. Zapytałam "koleżankę" co to za adres. Powiedziała mi, że to siedziba sprzedawcy. Gdy kliknęłam akceptuj, pojawiło się w historii Wypłata z bankomatu Ogrodowa 5 Zielona Góra. Natychmiastowo zaczęłam dzwonić do banku, zanim się dodzwoniłam niestety minęło ponad 20 minut. W międzyczasie zdążyłam zgłosić sprawę na Policję. Prosiłam bank o zablokowanie transakcji co niestety nie było możliwe gdyż była to szybka wypłata BLIK. Złożyłam więc reklamację. Zgłosiłam też zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa na komisariacie. Okazuje się, że to większa sprawa, ponieważ w ten sposób zostało już oszukanych bardzo dużo ludzi a proceder ten trwa już od końca poprzedniego roku, i jest prowadzone postępowanie. Bank odrzucił moją reklamację powołując się na regulamin.
Dzień dobry,
bardzo mi przykro, jednak do dokonania kwestionowanej transakcji została użyta aplikacja
mobilna, które została poprawnie sparowana, usługa BLIK została aktywowana na urządzeniu
mobilnym, a transakcja została potwierdzona kodem PIN.
Zgodnie z § 25 ust. 3
Regulaminu otwierania i prowadzenia bankowych rachunków dla osób
fizycznych w ramach bankowości detalicznej mBanku S.A.
„Hasło, hasła jednorazowe oraz
numer PIN do aplikacji mobilnej:
1) przeznaczone są wyłącznie dla Użytkownika Rachunku,
2) nie mogą być ujawniane w żadnej formie, treści ani postaci osobom trzecim, w tym
członkom rodziny (...)”.
Tym samym zakończyliśmy reklamację.
Kwestie dotyczące usługi BLIK i transakcji dokonywanych przy jej wykorzystaniu a także ich
reklamowania opisaliśmy w ww. regulaminie. Nasz regulamin stworzyliśmy w oparciu o
ustawę z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych.
Może Pani odwołać się od naszej decyzji w terminie 30 dni. Na ostatniej stronie znajdzie Pani
informacje na ten temat.
Moje pytania odnośnie tej sytuacji:
-czy w przypadku płatności blik można skorzystać z reklamacji chargeback?
-czy bank ma prawo odrzucić moją reklamację jeżeli padłam ofiarą przestępstwa?
-czy mogę powoływać się na fakt, iż w potwierdzeniu które pojawiło się w aplikacji nie było pełnego adresu tylko sama ulica (gdybym wiedziała od początku, że jest to Zielona Góra wzbudziłoby to moje podejrzenia)
-dlaczego nie można zrezygnować z tej transakcji, czy gdybym pomyliła się i opłaciła jakiś przelew, na skutek błędu, również nie zaakceptowano by mojej reklamacji?
-Czy można potraktować akceptację zlecenia transakcji BLIK jako oświadczenie woli?
Czy mogę powoływać się na błąd w oświadczeniu woli?Czy mogę skorzystać w tej sytuacji z prawa do uchylenia się od skutków prawnych złożonego oświadczenia woli? Po pierwsze nie wiedziałam, że nie można udostępniać komuś kodu blik(mój błąd nie czytałam regulaminu), przecież sam kod nic nie daje, dopiero gdy zaakceptuje się transakcję kod działa. Po drugie zostałam oszukana, to był podstęp, byłam w błędzie co do stanu faktycznego. Byłam przekonana, że pomagam koleżance, gdybym wiedziała, że to oszust, nigdy bym nie udostępniła kodu ani nie zaakceptowała transakcji.
- Czy jest jakieś inne wyjście z tej sytuacji?
Z góry dziękuję za odpowiedź.
Tutaj pojawią się odpowiedzi od prawników
Chcę dodać odpowiedź
Jeśli jesteś prawnikiem
zaloguj się by odpowiedzieć temu
klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem
poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.