Porada w sprawie kupna udziału w nieruchomości.
Pytanie z dnia 27 kwietnia 2023
Dzień dobry, zwracam sie z zapytaniem jak kupić działkę, właściwie udziały w działce gdy nie ma kw tylko akt własności ziemi. Co potrzeba jak wygląda procedura. Wypis wyrys ze starostwa czy cos jeszcze? Dodam ze jest 12 współwłaścicieli na działce.
Z góry serdecznie dziękuję za pomoc
Dzień dobry! Aby kupić udziały w działce, która nie ma Księgi Wieczystej, należy wykonać kilka kroków. W pierwszej kolejności należy sprawdzić, czy nieruchomość jest wolna od wszelkich obciążeń, takich jak hipoteka, zastaw lub długi. Można to zrobić poprzez uzyskanie aktualnego wypisu z rejestru gruntów oraz wypisu z ewidencji gruntów i budynków z Urzędu gminy lub miasta, w której znajduje się nieruchomość. Następnie należy nawiązać kontakt z pozostałymi współwłaścicielami działki, aby omówić szczegóły transakcji i uzgodnić cenę. W przypadku uzyskania porozumienia co do ceny i warunków sprzedaży, należy sporządzić umowę kupna-sprzedaży udziałów w nieruchomości. Następnie należy złożyć do starostwa powiatowego wniosek o uzyskanie zgody na nabycie nieruchomości. Po otrzymaniu zgody od starostwa powiatowego można przystąpić do zawarcia umowy notarialnej kupna-sprzedaży udziałów w nieruchomości. Ostatecznie, po dokonaniu płatności i podpisaniu umowy notarialnej, nabywca powinien zarejestrować transakcję w Urzędzie Skarbowym oraz wpisać swoje udziały w księdze wieczystej. W przypadku nieruchomości z wieloma współwłaścicielami, należy mieć na uwadze, że wymagane jest uzyskanie zgody wszystkich współwłaścicieli na transakcję. Możemy wskazać Ci właściwego prawnika, jeśli zdecydujesz się na dalszą pomoc prawną. Pozdrawiamy
Podziękowałeś prawnikowi
Wojciech Nowak Adwokat (Od 2019)
Kancelaria Adwokacka Adwokat Wojciech Nowak
Mickiewicza 23/4, 43-300 Bielsko-Biała
Dzień dobry, Pierwsza kwestia to znalezienie notariusza. Aktualnie notariusze coraz mniej chętnie sporządzają umowy dotyczące nieruchomości bez księgi wieczystej. Może być konieczne założenie księgi wieczystej. Jeżeli tak by faktycznie było to wpis prawa własności musi być kompleksowy: dotyczyć wszystkich współwłaścicieli. Z racji tego, że jest ich 12 to zakładam, że są to spadkobiercy po osobach uwidocznionych w AWZ. To z kolei rodzi pytanie czy urzędowo jest wykazany ciąg dziedziczenia w wypadku wszystkich tych osób (stwierdzenia nabycia spadku, akty poświadczenia dziedziczenia). Co do pozostałych dokumentów będą konieczne informacje co do przeznaczenia nieruchomości w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, zaświadczenie o rewitalizacji, zaświadczenie z urzędu skarbowego o uiszczeniu podatku lub jego przedawnieniu. Generalnie notariusz po zapoznaniu się ze sprawą wskaże jakie dokumenty są konieczne.
Podziękowałeś prawnikowi
Chcę dodać odpowiedź
Jeśli jesteś prawnikiem
zaloguj się by odpowiedzieć temu
klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem
poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.