Pytanie z dnia 28 maja 2017

Pracuje w sklepie prasowym w niedzielę 11,5 godziny pani kierownik poinformowała mnie że na przerwę obiadową przysługuje mi jedynie 15 minut Chciałam się zapytać jak odnoszą się do tego przepisy prawa pracy czy pani kierownik dobrze mnie poinformowała? I czy pani kierownik może narzucić mini ilość wychodzenia do toalety ?

prosze zwrócic sie do Państwowej Inspekcji Pracy

Odpowiedź nr 1 z dnia 29 maja 2017 11:39 Zmodyfikowano dnia: 29 maja 2017 11:39 Obejrzało: 340 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Witam serdecznie. Zgodnie z art. 134 k.p.: ,,Jeżeli dobowy wymiar czasu pracy pracownika wynosi co najmniej 6 godzin, pracownik ma prawo do przerwy w pracy trwającej co najmniej 15 minut, wliczanej do czasu pracy". Ta przerwa ma charakter obowiązkowy. Natomiast w ślad za art. 141 k.p.: ,,§ 1. Pracodawca może wprowadzić jedną przerwę w pracy niewliczaną do czasu pracy, w wymiarze nieprzekraczającym 60 minut, przeznaczoną na spożycie posiłku lub załatwienie spraw osobistych. § 2. Przerwę w pracy, o której mowa w § 1, wprowadza się w układzie zbiorowym pracy lub regulaminie pracy albo w umowie o pracę, jeżeli pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy lub nie jest obowiązany do ustalenia regulaminu pracy". Przerwa z art. 141 k.p. nie ma już charakteru obowiązkowego i pracodawca nie musi jej wprowadzać. Z kolei § 7 ROZPORZĄDZENIE MINISTRA PRACY I POLITYKI SOCJALNEJ z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz.U.1998.148.973)wprowadza dodatkową obowiązkową przerwę w pracy jeżeli: ,,Pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom: 1) łączenie przemienne pracy związanej z obsługą monitora ekranowego z innymi rodzajami prac nie obciążającymi narządu wzroku i wykonywanymi w innych pozycjach ciała - przy nieprzekraczaniu godziny nieprzerwanej pracy przy obsłudze monitora ekranowego lub 2) co najmniej 5-minutową przerwę, wliczaną do czasu pracy, po każdej godzinie pracy przy obsłudze monitora ekranowego". Co do natomiast wyjść do toalety, to żaden przepis prawa nie reguluje tej kwestii wprost. W mojej ocenie pracodawca nie ma prawa zabronić pracownikowi korzystania z toalety w czasie pracy. Nie powinie również wyciągać z tego tytułu konsekwencji względem podwładnego. Tego typu poczynania naruszają godność pracownika, jego prawo do prywatności, są wręcz upokarzające. Działania pracodawcy w tym zakresie można by oceniać w kategoriach nadużycia prawa przez pracodawcę czy wręcz naruszenia dóbr osobistych pracownika. Pozdrawiam i zapraszam do zapoznania się z artykułami dotyczącymi spraw pracowniczych, a umieszczonymi na moim blogu pod adresem: e-prawopracy.pl

Odpowiedź nr 2 z dnia 31 maja 2017 09:22 Zmodyfikowano dnia: 10 czerwca 2017 08:18 Obejrzało: 328 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Chcę dodać odpowiedź

Jeśli jesteś prawnikiem zaloguj się by odpowiedzieć temu klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.