Prawa konsumenta. Jaka jest możliwość wyegzekwowania od producenta swoich praw?
Pytanie z dnia 05 listopada 2020
Witam.
Prowadzę działalność gospodarczą w zakresie produkcji i w styczniu 2019 roku zakupiłem u polskiego producenta , maszynę do frezowania i cięcia takich materiałów jak drewno, tworzywa sztuczne. Od samego początku z maszyną były problemy, a po drodze już kilkanaście wizyt serwisowych co kilka tygodni/miesięcy. Do dzisiaj nie wszystko jest zrobione, a z serwisem jest coraz trudniejszy kontakt. Za chwilę kończy się gwarancja i obawiam się o to co będzie dalej z tym niepewnym sprzętem.
Jaka jest możliwość wyegzekwowania od producenta swoich praw? W umowie zastosowano wyłączenie z rękojmi, ale gwarancja to 24 miesiące, a czas reakcji serwisu to 48 h.
Pozdrawiam.
Grzegorz Kantecki Radca prawny (Od 2010)
Grzegorz Kantecki Kancelaria Radcy Prawnego
Aleja Przyjaciół 1 lok. 12, 00-565 Warszawa
Witam, proszę na piśmie wezwać serwis do wykonania wskazanych napraw w określonym terminie. W przypadku braku reakcji będzie mógł Pan ją sam naprawić na koszt sprzedawcy plus dochodzić odszkodowania za opóźnienie w naprawie. Proszę postępować zgodnie z treścią gwarancji. Pozdrawiam, Grzegorz Kantecki
Podziękowałeś prawnikowi
Dzień dobry, Oczywiście bez dodatkowej analizy dokumentów związanych ze sprzedażą, w tym też ewentualnej korespondencji stron nie jest możliwa precyzyjna odpowiedź. Spróbuję nakierować jednak na kilka możliwości, które przy kompletnym wyłączeniu rękojmi mogą mieć zastosowanie: 1. w zależności od treści gwarancji kupującemu mogą przysługiwać różne prawa, przykładowo naprawa sprzedanej rzeczy, obniżenie ceny, wymiana rzeczy na nowej; często uprawnienia są podobne do tych z rękojmi, ale w pewien sposób ograniczone. W przypadku niewykonywania obowiązków wynikających z gwarancji przez sprzedającego - tak samo jak przy rękojmi, możliwe jest wyegzekwowanie tych działań poprzez działanie przed sądem, alternatywnie, wykonanie zastępcze, którego koszty musiałby pokryć sprzedający. 2. w ostateczności możliwe powinno być dochodzenie odszkodowania za nieprawidłowe wykonanie umowy. W takiej sytuacji konieczne jest wykazanie realnie poniesionej szkody. 3. jeśli zawierali Państwo umowę sprzedaży (tj. dokumentacją sprzedaży jest coś więcej niż tylko FV), możliwe, że zapisy tej umowy posiadają zapisy umożliwiające podjęcie konkretnych działań. Pozdrawiam.
Podziękowałeś prawnikowi
Chcę dodać odpowiedź
Jeśli jesteś prawnikiem
zaloguj się by odpowiedzieć temu
klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem
poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.