Prawo do odstąpienia od umowy z operatorem komórkowym.
Pytanie z dnia 03 grudnia 2024
Dzień dobry. Znajduję się w patowej sytuacji. Kilka dni temu moja mama odwiedziła salon X i zaproponowano jej wzięcie telefonu na raty. Konsultantka zaczęła opowiadać jakich to obniżek nie posiadają, i że jeśli zdecyduje się na 2 smartfony to dodatkowo będzie taniej. Mojej mamie, jako osobie nieco starszej, naiwnej i nieobeznanej w technologii zamydliło to oczy. Dodam, że byłam przy tym, ale wtedy nie wydawało mi się że coś jest nie tak, bo warunki jakie nam proponowano były przyzwoite. Ustaliliśmy że pierwsze telefony które nam pokazano wyniosą nas 1400 i 1200 zł. Zaproponowano nam też ubezpieczenie za 15 lub 20 zł, wybraliśmy po 15 na oba. Po czym pracownica zaczęła przynosić inne modele, choć zaznaczaliśmy że nie chcemy nic powyżej tej stawki. Dużo mąciła z cenami, kilka razy podawała inne kwoty na te same produkty. W końcu wybraliśmy inny model, ale na pytania czy ten model wyniesie nas więcej i ile dokładnie konsultantka nie podała jednoznacznej kwoty, tylko stwierdziła że rata się nie zwiększy, przez co zrozumieliśmy że telefony wyjdą za 1400 i 1200, tak jak na początku ustaliliśmy, plus ubezpieczenie 15 zł. Konsultantka sporządziła umowę i dała mamie do podpisania, pokazywała tylko pola do podpisu i od razu przewijała następną stronę, a czcionka na umowie była praktycznie niemożliwa do przeczytania nawet przeze mnie. Po dotarciu do domu i przeczytaniu umowy w emailu okazało się, że telefony będą nas kosztować 1400 i 1800 zł, a dodatkowo ubezpieczenie wyniesie 20 zł zamiast 15. Konsultantka nie zapytała się nas też na ile rat chcemy rozłożyć zakup tylko z automatu ustaliła nam najmniej korzystne raty na 36 msc. Nie poinformowała też, że od umowy zawartej w salonie nie można odstąpić, i jakby zależało jej, żeby mama jak najszybciej składała podpisy. Po przeczytaniu w internecie, że od tej umowy odstąpić nie można jestem załamana. Dla nas różnica 600 zł między kwotą, która padła w trakcie sporządzania umowy, a która ostatecznie się na niej znalazła jest znaczna. Czujemy się oszukane i wprowadzone w błąd przez pracownika, celowo lub nie. Udałyśmy się do salonu, gdzie konsultantka tylko wzruszyła ramionami i powiedziała że nic nie można zrobić. Powiedziała, że mówiąc, że rata się nie zwiększy nie chodziło jej o ratę za telefon, lecz całkowitą opłatę, którą do tej pory płacimy za abonament plus sprzęt, bo akurat za 3 miesiące kończy się spłata laptopa i wtedy telefon wejdzie w jego miejsce i rata się nie zwiększy. To niedorzeczne, bo zapytałam się jej dosłownie czy za telefon który wybraliśmy rata jest większa i trzeba dopłacić czy wyniesie tyle samo co ten na początku, czyli 1200zł, na co ona potwierdziła, że rata się nie zwiększy, nie precyzując, że chodzi jej o całkowity abonament. Dodatkowo nie poinformowała, że opłata za ubezpieczenie tego droższego telefonu zwiększa się proporcjonalnie z 15 do 20 zł i czy nam to odpowiada, przez co też nie mieliśmy szans się ostatecznie dowiedzieć, że ten telefon kosztuje więcej niż ustalałyśmy, i to o 600 zł. Tym bardziej nie wyobrażałyśmy sobie nawet, że ten telefon mógłby kosztować więcej, gdyż ich cena rynkowa nie przekracza nawet 1000 zł każdy, więc kwota 1800 zł jest absurdalna. Dopiero po przeanalizowaniu całej naszej rozmowy z konsultantką zrozumiałam jak bardzo ta Pani kręciła i omijała odpowiedzi na pytania. Czy to zgodne z prawem, że konsultantka zawarła w umowie zupełnie inne warunki niż ustaliliśmy z nią na początku, nie informując nas o zmianach, a umowy praktycznie nie dało się zweryfikować przed podpisaniem, bo były widoczne tylko strony z podpisami, pracownica od razu je przełączała, a tekst był nie do rozczytania. Czuję się bezradna. Czy mogę zrobić cokolwiek w tej sytuacji. Czytałam, że można jeszcze składać reklamację, ale nie wiem czy jest to możliwe tylko w przypadku np. wadliwego sprzętu, czy mogę też opisać sytuację, jak wprowadzono nas w błąd co do warunków umowy, czego skutkiem było nieświadome zawarcie jej na naszą niekorzyść? Dziękuję za odpowiedź.
Przemysław Plewiński Adwokat (Od 2013)
Adwokat Poznań Przemysław Plewiński Kancelaria Adwokacka
Bydgoska 2a/38, 61-127 Poznań
Wstępna porada prawna Rozumiem Panią i Pani frustrację. Sytuacja, którą Pani opisuje, może wskazywać na nieprawidłowości w działaniu salonu X. Możliwe naruszenia: - Wprowadzenie w błąd: Konsultantka mogła wprowadzić Panią i Pani mamę w błąd co do ceny telefonów i warunków umowy, co stanowi naruszenie art. 535 Kodeksu cywilnego. - Brak możliwości odstąpienia od umowy: Jeżeli konsultantka nie poinformowała Pani mamy o braku możliwości odstąpienia od umowy zawartej w salonie, naruszyła art. 27 ustawy o prawach konsumenta. - Nieuczciwe praktyki rynkowe: Działania konsultantki, takie jak ukrywanie informacji o cenie i warunkach umowy, mogą być uznane za nieuczciwe praktyki rynkowe w rozumieniu ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Co można zrobić: - Złożyć reklamację: Należy złożyć pisemną reklamację do salonu X, opisując zaistniałą sytuację i żądając anulowania umowy lub zmiany jej warunków. - Zgłosić sprawę do Rzecznika Praw Konsumenta: Rzecznik może pomóc w mediacji z salonem X lub skierować sprawę do sądu. - Złożyć pozew do sądu: Jeżeli reklamacja i mediacja nie przyniosą rezultatu, można rozważyć złożenie pozwu do sądu o unieważnienie umowy lub zmianę jej warunków. Ważne: - Należy zebrać wszelkie dowody, takie jak nagrania rozmów z konsultantką, e-maile z potwierdzeniem umowy i zdjęcia umowy. - Termin na złożenie reklamacji wynosi 14 dni od dnia zawarcia umowy. - Termin na złożenie pozwu do sądu wynosi 10 lat od dnia zawarcia umowy. Dodatkowe informacje: - Konsumenci mają prawo do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa w ciągu 14 dni od jej zawarcia. - Konsumenci mają prawo do otrzymania jasnych i rzetelnych informacji o produkcie lub usłudze przed zawarciem umowy. - Konsumenci mają prawo do uczciwego i rzetelnego traktowania przez przedsiębiorców.
Podziękowałeś prawnikowi
Chcę dodać odpowiedź
Jeśli jesteś prawnikiem
zaloguj się by odpowiedzieć temu
klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem
poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.