Prawo do odstąpienia od umowy z operatorem komórkowym.
Pytanie z dnia 03 grudnia
Dzień dobry. Znajduję się w patowej sytuacji. Kilka dni temu moja mama odwiedziła salon X i zaproponowano jej wzięcie telefonu na raty. Konsultantka zaczęła opowiadać jakich to obniżek nie posiadają, i że jeśli zdecyduje się na 2 smartfony to dodatkowo będzie taniej. Mojej mamie, jako osobie nieco starszej, naiwnej i nieobeznanej w technologii zamydliło to oczy. Dodam, że byłam przy tym, ale wtedy nie wydawało mi się że coś jest nie tak, bo warunki jakie nam proponowano były przyzwoite. Ustaliliśmy że pierwsze telefony które nam pokazano wyniosą nas 1400 i 1200 zł. Zaproponowano nam też ubezpieczenie za 15 lub 20 zł, wybraliśmy po 15 na oba. Po czym pracownica zaczęła przynosić inne modele, choć zaznaczaliśmy że nie chcemy nic powyżej tej stawki. Dużo mąciła z cenami, kilka razy podawała inne kwoty na te same produkty. W końcu wybraliśmy inny model, ale na pytania czy ten model wyniesie nas więcej i ile dokładnie konsultantka nie podała jednoznacznej kwoty, tylko stwierdziła że rata się nie zwiększy, przez co zrozumieliśmy że telefony wyjdą za 1400 i 1200, tak jak na początku ustaliliśmy, plus ubezpieczenie 15 zł. Konsultantka sporządziła umowę i dała mamie do podpisania, pokazywała tylko pola do podpisu i od razu przewijała następną stronę, a czcionka na umowie była praktycznie niemożliwa do przeczytania nawet przeze mnie. Po dotarciu do domu i przeczytaniu umowy w emailu okazało się, że telefony będą nas kosztować 1400 i 1800 zł, a dodatkowo ubezpieczenie wyniesie 20 zł zamiast 15. Konsultantka nie zapytała się nas też na ile rat chcemy rozłożyć zakup tylko z automatu ustaliła nam najmniej korzystne raty na 36 msc. Nie poinformowała też, że od umowy zawartej w salonie nie można odstąpić, i jakby zależało jej, żeby mama jak najszybciej składała podpisy. Po przeczytaniu w internecie, że od tej umowy odstąpić nie można jestem załamana. Dla nas różnica 600 zł między kwotą, która padła w trakcie sporządzania umowy, a która ostatecznie się na niej znalazła jest znaczna. Czujemy się oszukane i wprowadzone w błąd przez pracownika, celowo lub nie. Udałyśmy się do salonu, gdzie konsultantka tylko wzruszyła ramionami i powiedziała że nic nie można zrobić. Powiedziała, że mówiąc, że rata się nie zwiększy nie chodziło jej o ratę za telefon, lecz całkowitą opłatę, którą do tej pory płacimy za abonament plus sprzęt, bo akurat za 3 miesiące kończy się spłata laptopa i wtedy telefon wejdzie w jego miejsce i rata się nie zwiększy. To niedorzeczne, bo zapytałam się jej dosłownie czy za telefon który wybraliśmy rata jest większa i trzeba dopłacić czy wyniesie tyle samo co ten na początku, czyli 1200zł, na co ona potwierdziła, że rata się nie zwiększy, nie precyzując, że chodzi jej o całkowity abonament. Dodatkowo nie poinformowała, że opłata za ubezpieczenie tego droższego telefonu zwiększa się proporcjonalnie z 15 do 20 zł i czy nam to odpowiada, przez co też nie mieliśmy szans się ostatecznie dowiedzieć, że ten telefon kosztuje więcej niż ustalałyśmy, i to o 600 zł. Tym bardziej nie wyobrażałyśmy sobie nawet, że ten telefon mógłby kosztować więcej, gdyż ich cena rynkowa nie przekracza nawet 1000 zł każdy, więc kwota 1800 zł jest absurdalna. Dopiero po przeanalizowaniu całej naszej rozmowy z konsultantką zrozumiałam jak bardzo ta Pani kręciła i omijała odpowiedzi na pytania. Czy to zgodne z prawem, że konsultantka zawarła w umowie zupełnie inne warunki niż ustaliliśmy z nią na początku, nie informując nas o zmianach, a umowy praktycznie nie dało się zweryfikować przed podpisaniem, bo były widoczne tylko strony z podpisami, pracownica od razu je przełączała, a tekst był nie do rozczytania. Czuję się bezradna. Czy mogę zrobić cokolwiek w tej sytuacji. Czytałam, że można jeszcze składać reklamację, ale nie wiem czy jest to możliwe tylko w przypadku np. wadliwego sprzętu, czy mogę też opisać sytuację, jak wprowadzono nas w błąd co do warunków umowy, czego skutkiem było nieświadome zawarcie jej na naszą niekorzyść? Dziękuję za odpowiedź.
Tutaj pojawią się odpowiedzi od prawników
Chcę dodać odpowiedź
Jeśli jesteś prawnikiem
zaloguj się by odpowiedzieć temu
klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem
poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.