Prawo pracownika do odprawy emerytalnej.
Pytanie z dnia 04 lutego 2021
Szanowni Państwo,
zwracam się z uprzejmą prośbą o pilną konsultację prawną w zakresie przysługującej pracownikowi odprawy emerytalnej.
Piszę do państwa w imieniu mojej mamy która ze względu na brak dostępu do internetu nie może zrobić tego osobiście dlatego mnie upoważniła do wyjaśnienia poniższej sprawy.
Sprawa wygląda następująco:
Moja mama w tym roku 2021 po 46 latach pracy postanawia przejść na emeryturę. W obecnej placówce we Wrocławiu pracuje już od 27 lat.
W poprzednim miejscu pracy w woj. lubuskim w październiku 1988 roku została jej w związku z chorobą przyznana renta (II grupa inwalidzka) którą pobierała.
Do celów ewidencyjnych mama dostarczyła do obecnego zakładu pracy ,,świadectwo pracy'' z ostatniego zajmowanego stanowiska z którego odeszła na rentę w 1988r. W tym świadectwie nie ma informacji czy otrzymała odprawę rentową.
Mama po prawie 30 latach nie pamięta aby cokolwiek otrzymywała. Lata 80. były tak trudne że gdyby otrzymała jedno dodatkowe uposażenie to z pewnością utkwiło by jej to w pamięci. W celu wyjaśnienia tej sprawy zwróciła się z pytaniem do archiwum gdzie przechowywane są jej pracownicze dokumenty z poprzedniego zakładu pracy z którego odeszła na rentę. Na piśmie otrzymała odpowiedź że we wszystkich zgromadzonych dokumentach nie ma wzmianki że z tytułu otrzymanej renty była wypłacona jej jakakolwiek odprawa oraz nie ma informacji że nabyła prawo do tego świadczenia .
Czy w związku z opisanym przypadkiem mojej mamie należy się odprawa emerytalna skoro w żadnych dokumentach nie odnotowano że takowe świadczenie już kiedyś w życiu otrzymała?
Będę wdzięczna za odpowiedź za którą z góry serdecznie dziękuję.
Z poważaniem
Ewelina
Agnieszka Kwapień Adwokat (Od 2010)
Kancelaria Adwokacka Adwokat Agnieszka Kwapień
Tadeusza Kościuszki 56/2, 40-047 Katowice
Dzień dobry Pani, Czy zapoznała się Pani z dokumentami zatrudnienia w archiwum państwowym? Jeśli Pani Mama nie otrzymała odprawy z tytułu przejścia na rentę, to może ją uzyskać w związku z przejściem na emeryturę. Zgodnie z art. 92[1] § 1 Kodeksu pracy, pracownikowi spełniającemu warunki uprawniające do renty z tytułu niezdolności do pracy lub emerytury, którego stosunek pracy ustał w związku z przejściem na rentę lub emeryturę, przysługuje odprawa pieniężna w wysokości jednomiesięcznego wynagrodzenia. Natomiast w myśl art. 92[1] § 2 Kodeksu pracy, pracownik, który otrzymał odprawę, nie może ponownie nabyć do niej prawa. Pozdrawiam, adwokat Agnieszka Kwapień tel. 728 382 525 e-mail: poczta@adwokat-katowice.com.pl
Podziękowałeś prawnikowi
Chcę dodać odpowiedź
Jeśli jesteś prawnikiem
zaloguj się by odpowiedzieć temu
klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem
poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.