Pytanie z dnia 17 października 2018

Proszę o poradę w następującej sprawie: w dniu 16.10.2018 r. sprzedałam używany samochód z 2001 r. Dzisiaj nowy właściciel napisał mi, że chce odstąpić od umowy, ponieważ "auto nie jest sprawne. Progów praktycznie nie ma i przednie mocowania wahaczy są bardzo mocno skorodowane". Oględziny samochodu odbyły się na parkingu przed blokiem, nowy właściciel zaglądał pod spód samochodu, odbył jazdę próbą - nie zgłosił żadnych zastrzeżeń. Co do zgłoszonych przez niego usterek nie mogę się wypowiedzieć, bo nie posiadam żadnej wiedzy na ten temat. Samochód ma ważny przegląd do stycznia 2019, dwa-trzy miesiące temu mechanik wymieniał w nim zużyte części zawieszenia, poinformował mnie, że nie ma innych rzeczach, które trzeba naprawić. W umowie, którą podpisaliśmy jest punkt "Sprzedający oświadcza, że pojazd nie ma wad technicznych, które są mu znane i o których nie powiadomił Kupującego, a Kupujący potwierdza znajomość techniczną pojazdu". Nadmieniam, że kupujący nie zaproponował abyśmy podjechali do mechanika czy też na stację kontroli pojazdów. Czy w tym wypadku kupujący może odstąpić od umowy? Czy powinien mi przestawić dokument od mechanika, który potwierdzi wymienione przez niego wady pojazdu? Czy są to na tyle poważne wady, że mogą być podstawą do odstąpienia od umowy?

Dzień dobry, uprawnienia z rękojmi wynikają z art. 560 [Odstąpienie, obniżenie ceny, wymiana rzeczy] § 1. Jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, kupujący może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, chyba że sprzedawca niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie. Ograniczenie to nie ma zastosowania, jeżeli rzecz była już wymieniona lub naprawiana przez sprzedawcę albo sprzedawca nie uczynił zadość obowiązkowi wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady. § 2. Jeżeli kupującym jest konsument, może zamiast zaproponowanego przez sprzedawcę usunięcia wady żądać wymiany rzeczy na wolną od wad albo zamiast wymiany rzeczy żądać usunięcia wady, chyba że doprowadzenie rzeczy do zgodności z umową w sposób wybrany przez kupującego jest niemożliwe albo wymagałoby nadmiernych kosztów w porównaniu ze sposobem proponowanym przez sprzedawcę. Przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia się wartość rzeczy wolnej od wad, rodzaj i znaczenie stwierdzonej wady, a także bierze się pod uwagę niedogodności, na jakie narażałby kupującego inny sposób zaspokojenia. § 3. Obniżona cena powinna pozostawać w takiej proporcji do ceny wynikającej z umowy, w jakiej wartość rzeczy z wadą pozostaje do wartości rzeczy bez wady. § 4. Kupujący nie może odstąpić od umowy, jeżeli wada jest nieistotna. Jeśli jednak uznaje Pani, że wad nie było albo powstały później, może Pani odmówić wykonania świadczenia, a kupującemu pozostanie skierowanie sprawy do sądu. Pozdrawiam, adw. Agata Paplińska

Odpowiedź nr 1 z dnia 17 października 2018 16:14 Zmodyfikowano dnia: 17 października 2018 16:14 Obejrzało: 167 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Może odstąpić, jeżeli wada samochodu jest istotna. Pani natomiast może nie uznać odstąpienia od umowy, albo też uznając , że Kupujący ma rację naprawić wady samochodu i tym samym zablokować możliwość odstąpienia od umowy. Zapis w umowie , na który Pani wskazuje, nie chroni Pani przed odstąpieniem od umowy. Może co najwyżej stanowić dowód w połączeniu z przeglądem technicznym i zeznaniami świadków w Sadzie. W przypadku problemów chętnie pomogę.

Odpowiedź nr 2 z dnia 17 października 2018 21:11 Zmodyfikowano dnia: 17 października 2018 21:11 Obejrzało: 164 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Chcę dodać odpowiedź

Jeśli jesteś prawnikiem zaloguj się by odpowiedzieć temu klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.