Przedawnienia roszczeń pracodawcy wobec pracownika.
Pytanie z dnia 13 grudnia 2019
Po 17 miesiącach od rozwiązania umowy o pracę Pracodawca przypomniał sobie że nie zdałam laptopa oraz telefonu komórkowego, który przyjęłam protokołem odbiorczym przy przyjęciu do pracy w 2013r. Na pół roku przed rozwiązaniem umowy o pracę pracowałam już na innym sprzęcie (tym razem bez żadnego protokołu odbiorczego), a ten stary został gdzieś odłożony w firmie. Zarówno ja, jak i pracodawca nie dopilnowaliśmy podpisania protokołu zdawczego. Dzisiaj pracodawca wzywa mnie w terminie 7 dni do zdania starego sprzętu, grożąc skierowaniem sprawy do Sądu. Czy ma do tego prawo? Czy jest jakiś okres przedawnienia roszczeń pracodawcy wobec pracownika?
Bartosz Krycki Adwokat (Od 2019)
Kancelaria Adwokacka Adwokat Bartosz Krycki
Legnicka 52, lok 503, 54-204 Wrocław
Dzień dobry, roszczenie pracodawcy uzasadnia kodeks pracy. Zgodnie z art. 100 § 2 pkt 4 kodeksu pracy jednym z podstawowych obowiązków pracownika jest dbanie o mienie pracodawcy i dobro zakładu pracy. Nadto stosownie do art. 124 kp § 1. Pracownik, któremu powierzono z obowiązkiem zwrotu albo do wyliczenia się: 1) pieniądze, papiery wartościowe lub kosztowności, 2) narzędzia i instrumenty lub podobne przedmioty, a także środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze, odpowiada w pełnej wysokości za szkodę powstałą w tym mieniu. § 2. Pracownik odpowiada w pełnej wysokości również za szkodę w mieniu innym niż wymienione w § 1, powierzonym mu z obowiązkiem zwrotu albo do wyliczenia się. § 3. Od odpowiedzialności określonej w § 1 i 2 pracownik może się uwolnić, jeżeli wykaże, że szkoda powstała z przyczyn od niego niezależnych, a w szczególności wskutek niezapewnienia przez pracodawcę warunków umożliwiających zabezpieczenie powierzonego mienia. Przedawnienie Zgodnie z art. 291 kodeksu pracy - roszczenia ze stosunku pracy przedawniają się z upływem 3 lat od dnia, w którym stały się wymagalne. Wyjątkami od tej zasady są m.in.: 1)roszczenia pracodawcy wobec pracownika z tytułu naprawienia szkody wyrządzonej przez podwładnego wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków pracowniczych, 2)roszczenia odszkodowawcze pracodawcy w razie nieuzasadnionego rozwiązania przez pracownika umowy o pracę bez wypowiedzenia, 3) roszczenia odszkodowawcze pracodawcy wskutek naruszenia przez pracownika umownego zakazu konkurencji, - które przedawniają się po 1 roku od dnia powzięcia przez pracodawcę wiadomości o powyższych zdarzeniach, nie później jednak niż z upływem 3 lat od ich wystąpienia. Jeżeli pracownik umyślnie wyrządził szkodę, do przedawnienia roszczenia o naprawienie tej szkody stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego - a więc okres 3 letni. Roszczenie pracodawcy w przedmiotowej sprawie można zaliczyć do kategorii wymienionej w wyjątkach od zasady (jednakże nie jest to jednoznaczne). W takim przypadku roszczenie przedawnia się po 1 roku od dnia powzięcia przez pracodawcę wiadomości o powyższych zdarzeniach, nie później jednak niż z upływem 3 lat od ich wystąpienia. Podstawowe znaczenie ma analiza znaczenia zwrotu "powzięcie wiadomości". Z przytoczonych faktów wynika, że pracodawca dopiero po 17 miesiącach powziął wiadomość, więc co do zasady od tego momentu liczony jest okres przedawnienie. Jednakże tutaj można próbować wykazywać, że pracodawca miał możliwość i obowiązek dokonania stosownej weryfikacji zaraz po ustaniu stosunku pracy. Obarczanie pracownika odpowiedzialnością materialną nie może być też próbą przerzucenia na niego ryzyka związanego z działalnością pracodawcy, zarówno ryzyka organizacyjnego jak i produkcyjnego, handlowego, czy prawnego. Nadto wątpliwe jest samo roszczenie. Jak Pani wskazuje już na pół roku przed ustaniem stosunku pracowała Pani na innym sprzęcie, a stary został odłożony gdzieś w firmie. Pozostaje zatem pytanie odnośnie dowodów na potwierdzenie tych twierdzeń. W razie potrzeby mogę sporządzić dla Pani stosowne pismo do Pani pracodawcy. Jeśli pomogłem uprzejmie proszę o wystawienie opinii/oceny. W razie dalszych pytań zapraszam do kontaktu: TEL: 512 976 090 e-mail: adwkrycki@gmail.com Pozdrawiam Adw. Bartosz Krycki
Podziękowałeś prawnikowi
Chcę dodać odpowiedź
Jeśli jesteś prawnikiem
zaloguj się by odpowiedzieć temu
klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem
poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.