przesłanie oferty marketingowej a RODO
Pytanie z dnia 30 czerwca 2019
Czy na przesłanie oferty marketingowej na adres firmowy należy mieć zgodę według obecnych przepisów RODO?
Marcin Radomski Radca prawny (Od 1999)
Kancelaria Radców Prawnych Euro-Lex Radomski i Wspólnicy sp.j.
Bydgoska 90/3, 87-100 Toruń
Odpowiedź mojej wspólniczki Mec. Justyny Lisińskiej: Jeśli chodzi o przesyłanie oferty marketingowej zwykłą pocztą listownie, kurierem lub za osobistym doręczeniem, to zgoda nie jest wymagana, pod jednym warunkiem. Marketing bezpośredni jest dozwolony jako tzw. „prawnie uzasadniony interes administratora danych, za wyjątkiem sytuacji, w których nadrzędny charakter wobec tych interesów mają interesy lub podstawowe prawa i wolności osoby, której dane dotyczą, wymagające ochrony danych osobowych”. Niestety, te „interesy, prawa i wolności osób, których dane są przetwarzane” nie zostały zdefiniowane. Zwykle w takich sytuacjach powtarzam naszym klientom: nie rób drugiemu, co Tobie niemiłe. Dopuszczalne będzie wysłanie pocztą raz na jakiś czas oferty papierowej, katalogów itp. Zalewanie potencjalnego klienta materiałami marketingowymi może być natomiast uznane za naruszenie jego praw i wolności. W przypadku wysyłania oferty marketingowej drogą e-mailową zgoda taka jest potrzebna, jeśli oferta jest kierowana do osoby fizycznej (czyli np. Jana Kowalskiego – j.kowalski@domena.pl). W sytuacjach gdy e-mail jest kierowany na adres spółki lub ogólny adres firmy uważa się, że zgoda nie jest potrzebna (np. biuro@spółka.przykladowa.pl). Konieczność pozyskiwania zgody na oferty e-mailowe wynika z ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną, którą stosuje się niezależnie od przepisów RODO. W przypadku telemarketingu zgoda jest potrzeba zawsze. Reguluje tą kwestię prawo telekomunikacyjne.
Podziękowałeś prawnikowi
Chcę dodać odpowiedź
Jeśli jesteś prawnikiem
zaloguj się by odpowiedzieć temu
klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem
poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.