przesyłka

Pytanie z dnia 22 lipca 2019

Witam!
18.07.2019r. Spotkała mnie nieprzyjemna sytuacja, mianowicie po zamówieniu przesyłki do dostawą do paczkomatu, moja skrytka otworzyła się innej, nienznanej mi osobie, a w momencie gdy ja próbowałem moja paczkę odebrać, skrytka była już pusta..
Z przesyłką jak się dowiedziałem wszystko okej i trafi do mnie na dniach,
Chodzi bardziej o moje dane które były umieszczone na paczce, tj. Imię, nazwisko, adres zamieszkania oraz numer telefonu, które to są danymi poufnymi i bez mojej zgody InPost nie ma prawa ich udostępniać osobom trzecim,
Proszę o informację czy taka sytuacja jest zgodna z prawem i miała prawo bytu,
Pozdrawiam

Odpowiedź wspólniczki r. pr. Justyny Lisińskiej: Witam. Zaistniałą sytuację można uznać za naruszenie ochrony danych osobowych. Udostępnienie danych (choćby przypadkowe) jest przetwarzaniem danych. Przetwarzać dane można tylko w przypadkach wskazanych w RODO. Skoro nie wyraził Pan zgody na udostępnienie swoich danych innemu klientowi InPost, to nie znajduję na gruncie RODO usprawiedliwienia dla takiego udostępnienia. Było to udostępnienie przypadkowe i niezamierzone. Z Pana pytania wynika, że InPost wie o tym konkretnym przypadku naruszenia ochrony danych. Jako administrator danych powinien więc przedsięwziąć kroki przewidziane w RODO. W szczególności powinien dokonać analizy tego przypadku pod kątem wystąpienia ryzyka naruszenia Pana praw i wolności. Jeżeli w wyniku przeprowadzonego badania okaże się, że nie ma prawdopodobieństwa wystąpienia ryzyka naruszenia Pana praw i wolności, administrator zwolniony jest z obowiązku powiadamiania organu nadzorczego o naruszeniu. Jeśli takie prawdopodobieństwo występuje, InPost powinien zgłosić przypadek naruszenia ochrony Pana danych do Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Dodatkowo w takim wypadku powinien poinformować Pana m.in. o charakterze naruszenia, jego możliwych konsekwencjach oraz środkach, które podjął Administrator w celu zaradzenia naruszeniu lub zminimalizowania jego negatywnych skutków. Gdyby chciał się Pan dowiedzieć, czy faktycznie InPost podjął działania przewidziane w przepisach RODO, proponuję skontaktować się z InPostem drogą e-mailową (dane_osobowe@grupainteger.pl).

Odpowiedź nr 1 z dnia 29 lipca 2019 12:01 Zmodyfikowano dnia: 29 lipca 2019 12:01 Obejrzało: 203 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Chcę dodać odpowiedź

Jeśli jesteś prawnikiem zaloguj się by odpowiedzieć temu klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.