Redukcja etatów.

Pytanie z dnia 28 czerwca 2023

Pracuję w firmie zatrudniającej ok. 300 osób. Ostatnio jest trochę mniej pracy, można powiedzieć że jej nie ma wcale. Większość pracowników ma umowy na stałe na pełen etat. W poszukiwaniu oszczędności zarząd firmy wpadł na pomysł redukcji etatu i chce zmienić umowy wszystkim pracownikom na 3/4 etatu na 2 miesiące. Większość osób podpisała już swoje aneksy zmniejające ich umowy na ten okres. Jest jednak grupa osób która nie zgadza się na ten proceder, w tym ja. Dyrektor straszy nas zwolnieniami. Zapewne będzie chciał abyśmy podpisali wypowiedzenie za porozumieniem stron. Co w takiej sytuacji? Czy należy nam się odprawa? Jeśli nie to w jaki sposób byśmy mogli rozwiązać tą sprawę abyśmy nie byli w tej sytuacji poszkodowani. Firma funkcjonuje pod formą sp z o.o.

Dzień dobry. Zmiana warunków pracy, w tym skrócenie czasu pracy, zasadniczo może odbywać się na dwa sposoby: Zmiana warunków pracy za porozumieniem stron. To jest metoda, którą wybrała Twoja firma, czyli poprosiła pracowników o podpisanie aneksu do umowy. Wypowiedzenie umowy o pracę w celu zmiany warunków pracy. Jeżeli pracownik nie wyrazi zgody na zmianę warunków pracy, pracodawca może mu wypowiedzieć umowę o pracę z zachowaniem okresu wypowiedzenia. Po zakończeniu tego okresu pracodawca może zaproponować pracownikowi nową umowę o pracę na zmienionych warunkach. Co do odprawy, zazwyczaj prawo do niej przysługuje tylko w przypadku zwolnienia z pracy z inicjatywy pracodawcy, z powodów niezależnych od pracownika (np. z powodu likwidacji stanowiska pracy czy też w wyniku grupowego zwolnienia). W przypadku zmiany warunków pracy (skrócenie etatu), bez bezpośredniego zwolnienia, pracownik nie ma prawa do odprawy. Co do straszenia zwolnieniem, jeżeli firma zdecyduje się na zwolnienie pracowników, którzy nie zgadzają się na skrócenie etatu, może to spowodować powstanie różnych obowiązków, w zależności od przyczyn zwolnienia i ilości osób, które zostaną zwolnione. W tej sytuacji istotne jest, aby zrozumieć swoje prawa. Warto skonsultować się z prawnikiem, związkami zawodowymi, jeśli są w Twojej firmie, lub z Państwową Inspekcją Pracy. W niektórych przypadkach możliwe jest negocjowanie ze swoim pracodawcą - być może można uzgodnić alternatywne rozwiązanie, które będzie dla Ciebie korzystniejsze. Możemy wskazać Ci właściwego prawnika, jeśli zdecydujesz się na dalszą pomoc prawną. Pozdrawiamy

Odpowiedź nr 1 z dnia 4 lipca 2023 16:51 Zmodyfikowano dnia: 4 lipca 2023 16:51 Obejrzało: 139 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Chcę dodać odpowiedź

Jeśli jesteś prawnikiem zaloguj się by odpowiedzieć temu klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.