Reklama a prawa autorskie.
Pytanie z dnia 12 lutego 2021
Na facebook'u wyświetliła mi się sponsorowana reklama polskiej firmy, której częścią (kilka sekund) był fragment filmiku jednego z moich ulubionych sportowców/trenerów. Czy takie użycie czyjegoś materiału w reklamie swojego produktu może podchodzić pod prawo cytatu, czy jest już to naruszenie praw autorskich?
Małgorzata Gradek Lewandowska Radca prawny (Od 2001)
Lewandowski Gradek Lewandowska sp partnerska radców prawnych
Mokotowska 41 lok. 2B, 00-551 Warszawa
Dzień dobry, W ramach tzw. prawa cytatu wolno przytaczać w utworach stanowiących samoistną całość urywki rozpowszechnionych utworów lub drobne utwory w całości, w zakresie uzasadnionym wyjaśnianiem, analizą krytyczną, nauczaniem lub prawami gatunku twórczości; Należy także pamiętać, że cytując czyjś fragment należy wskazać autora i źródło cytatu. Dlatego w przypadku wykorzystywania fragmentu czyjegoś utworu w reklamie najczęściej wymagana jest licencja zawierająca zgodę autora na wykorzystanie utworu lub jego fragmentu, zwykle tez wizerunku. Na temat prawa cytatu pisaliśmy więcej przy okazji plagiatu w muzyce https://lgl-iplaw.pl/2020/03/prawo-w-muzyce-jeszcze-inspiracja-czy-juz-plagiat/. Bez ustalenia szczegółów wykorzystania filmiku trudno przesądzać czy przekroczono granice cytatu, być może firma pozyskała prawa od sportowca/trenera. Proszę poinformować sportowca/trenera o tej sytuacji jeśli uzna, że naruszone są jego prawa na pewno skontaktuje się z prawnikiem od IP :-) pozdrawiam r pr Małgorzata Gradek Lewandowska
Podziękowałeś prawnikowi
Chcę dodać odpowiedź
Jeśli jesteś prawnikiem
zaloguj się by odpowiedzieć temu
klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem
poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.