Reklama a prawa autorskie.

Pytanie z dnia 12 lutego 2021

Na facebook'u wyświetliła mi się sponsorowana reklama polskiej firmy, której częścią (kilka sekund) był fragment filmiku jednego z moich ulubionych sportowców/trenerów. Czy takie użycie czyjegoś materiału w reklamie swojego produktu może podchodzić pod prawo cytatu, czy jest już to naruszenie praw autorskich?

Dzień dobry, W ramach tzw. prawa cytatu wolno przytaczać w utworach stanowiących samoistną całość urywki rozpowszechnionych utworów lub drobne utwory w całości, w zakresie uzasadnionym wyjaśnianiem, analizą krytyczną, nauczaniem lub prawami gatunku twórczości; Należy także pamiętać, że cytując czyjś fragment należy wskazać autora i źródło cytatu. Dlatego w przypadku wykorzystywania fragmentu czyjegoś utworu w reklamie najczęściej wymagana jest licencja zawierająca zgodę autora na wykorzystanie utworu lub jego fragmentu, zwykle tez wizerunku. Na temat prawa cytatu pisaliśmy więcej przy okazji plagiatu w muzyce https://lgl-iplaw.pl/2020/03/prawo-w-muzyce-jeszcze-inspiracja-czy-juz-plagiat/. Bez ustalenia szczegółów wykorzystania filmiku trudno przesądzać czy przekroczono granice cytatu, być może firma pozyskała prawa od sportowca/trenera. Proszę poinformować sportowca/trenera o tej sytuacji jeśli uzna, że naruszone są jego prawa na pewno skontaktuje się z prawnikiem od IP :-) pozdrawiam r pr Małgorzata Gradek Lewandowska

Odpowiedź nr 1 z dnia 16 lutego 2021 17:51 Zmodyfikowano dnia: 16 lutego 2021 17:51 Obejrzało: 359 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Chcę dodać odpowiedź

Jeśli jesteś prawnikiem zaloguj się by odpowiedzieć temu klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.