Reklamacja towaru. Pośrednik w sprzedaży.

Pytanie z dnia 31 października

Jestem pośrednikiem w umowach sprzedaży owoców - kupiłem od innego pośrednika owoce, które to owoce pośrednik ten zakupił od producenta. Sprzedałem kupcowi, który złożył reklamacje jakoby owoce były zepsute (z zewnątrz wyglądają normalnie, obecnie oddałem do ekspertyzy do laboratorium). W sytuacji gdyby okazało się, że owoce, które kupiłem były faktycznie zepsute i chciałbym złożyć pozew o zapłatę w tym naprawienie szkody pozywam wprost producenta, który wrzucił w obieg zepsute owoce? Czy też pośrednika, od którego je odkupiłem?

Dzień dobry, o ile nic innego nie wynika z zawartej umowy, roszczeń z rękojmi należy dochodzić od sprzedawcy. Pozdrawiam adwokat Bernadetta Parusińska- Ulewicz adwokat@kancelariaulewicz.pl tel.: 663-182-634

Odpowiedź nr 1 z dnia 4 listopada 2024 11:29 Zmodyfikowano dnia: 4 listopada 2024 11:29 Obejrzało: 13 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

1. Odpowiedzialność kontraktowa Zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego, w przypadku wad towaru, odpowiedzialność ponosi sprzedawca, z którym zawarto umowę. W Pana przypadku oznacza to, że powinien Pan dochodzić roszczeń od pośrednika, od którego zakupił Pan owoce. Podstawa prawna: Art. 556 § 1 k.c. – Sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę (rękojmia za wady fizyczne). Art. 576 k.c. – Kupujący ma prawo żądać naprawienia szkody w granicach rękojmi, jeśli wada rzeczy powoduje dodatkowe szkody. W tym przypadku sprzedawcą w stosunku do Pana jest pośrednik, od którego Pan kupił owoce, i to jego należy pozywać, jeśli chce Pan dochodzić odszkodowania za wadliwy towar oraz poniesione szkody. 2. Dochodzenie roszczeń od producenta Z producentem nie łączyła Pana bezpośrednia umowa sprzedaży, dlatego nie ma Pan podstaw do bezpośredniego wystąpienia przeciwko producentowi na gruncie odpowiedzialności kontraktowej (art. 556 k.c.). Jednak w pewnych sytuacjach można rozważyć odpowiedzialność deliktową producenta, jeśli wprowadził on do obrotu wadliwe towary, które wyrządziły szkodę. Odpowiedzialność deliktowa: Zgodnie z art. 415 k.c., kto z winy swej wyrządził drugiemu szkodę, zobowiązany jest do jej naprawienia. Możliwe jest dochodzenie odszkodowania od producenta, jeżeli wady owoców wynikały z jego zaniedbań i skutkowały szkodą. Jednak taka droga wymagałaby udowodnienia winy producenta oraz związku przyczynowego między wadami owoców a szkodą.

Odpowiedź nr 2 z dnia 9 listopada 2024 13:36 Zmodyfikowano dnia: 9 listopada 2024 13:36 Obejrzało: 5 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Chcę dodać odpowiedź

Jeśli jesteś prawnikiem zaloguj się by odpowiedzieć temu klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.