Reklamacja zegarka w sklepie internetowym.
Pytanie z dnia 15 stycznia
30 sierpnia zakupiłem zegarek w sklepie internetowym. Ciągle się spóźniał, jest już po trzech naprawach gwarancyjnych i nadal nie działa poprawnie. Czy mogę liczyć na zwrot pieniędzy?
Sandra Grzywocz - Nowak Adwokat (Od 2017)
Kancelaria Adwokacka Sandra Grzywocz - Nowak
Rynek 13/3, 41-500 Chorzów
Dzień dobry, Należy pamiętać, że tryb gwarancji producenta jest czymś innym niż rękojmia za wady rzeczy sprzedanej. Oba tryby istnieją odrębnie i są od siebie niezależne. Jeśli mimo napraw gwarancyjnych wady nie udało się naprawić, warto zgłosić roszczenie z tytułu odstąpienia od umowy sprzedaży na podstawie rękojmi. Pozdrawiam, adw. Sandra Grzywocz - Nowak
Podziękowałeś prawnikowi
Bartosz Krycki Adwokat (Od 2019)
Kancelaria Adwokacka Adwokat Bartosz Krycki
Legnicka 52, lok 503, 54-204 Wrocław
Należy złożyć roszczenie na podstawie rękojmi. Jak i kiedy zgłosić rękojmię? Nie ma ściśle określonej formy – można ją złożyć zarówno w formie pisemnej jak i ustnej. Może być też złożenie oświadczenia poprzez pocztę elektroniczną. Okres rękojmi trwa 2 lata od momentu wydania towaru (w przypadku nieruchomości – 5 lat). Pamiętać należy, że przez pierwszy rok trwania rękojmi, domniemywa się, że wada rzeczy istniała już w momencie sprzedaży towaru. Wówczas to na sprzedawcę przeniesiony jest obowiązek udowodnienia winy kupującego – co znacznie polepsza pozycję kupującego W ramach kupującemu rękojmi przysługują co do zasady, alternatywnie cztery uprawnienia, których wybór należy do kupującego: -uprawnienie do żądania obniżenia ceny, -uprawnienie do odstąpienia od umowy, -żądanie wymiany rzeczy na rzecz wolną od wad, -żądanie usunięcia wady rzeczy. Złożenie przez kupującego oświadczenia woli o dostąpieniu od umowy, powoduje (co do zasady – z pewnymi wyjątkami opisanymi poniżej) rozwiązanie umowy. Odstąpienie wywołuje skutki ex tunc, umowę uważa się zatem za niezawartą, a strony są zobowiązane do zwrotu wzajemnych świadczeń. Pamiętać jednak należy, że sprzedawca ma możliwość „obrony” przed złożonym oświadczeniem kupującego o odstąpieniu od umowy. Sprzedawca może kwestionować złożone oświadczenie, powołując się na nieistotność wady rzeczy. Zgodnie bowiem z art. 560 § 4 k.c. kupujący nie może odstąpić od umowy, jeżeli wada jest nieistotna. Ocena istotności wady niejednokrotnie budzi problemy na gruncie praktycznym i jest najczęściej dokonywana przez sąd. Oświadczenie nie będzie skuteczne jeżeli sprzedający niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwą na wolną od was lub wadę usunie (art. 560 § 1 k.c.). W tym jednak miejscu zaznaczyć należy, że sprzedawca nie będzie mógł uchylić się od odpowiedzialności z tytułu rękojmi, jeżeli rzecz była już naprawiana lub wymieniana, albo sprzedawca nie uczynił zadość obowiązkowi wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady. Może Pan zatem np. zlożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy, zwrócić przedmiot i żądać zwrotu pieniędzy.
Podziękowałeś prawnikowi
Chcę dodać odpowiedź
Jeśli jesteś prawnikiem
zaloguj się by odpowiedzieć temu
klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem
poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.