rękojmia w procesie reklamacji

Pytanie z dnia 07 lutego 2019

Witam. Prawie po 2 latach od daty zakupu telefonu komórkowego polowa ekranu dotykowego przestala dzialac. Sprzedawca odmawia naprawy wady powolujac sie na gwarancje producenta 12 miesieczna. Uwazam ze to jest wada telefonu. Czy moge skorzystac z rekojmi w procesie reklamacji bezposrednio u sprzedawcy? Pozdrawiam Wawrzyniec Chmielecki

Dzień dobry, to zależy czy telefon nabył Pan jako konsument czy przedsiębiorca, a jeśli jako przedsiębiorca jaki termin rękojmi został ustalony. Pozdrawiam, adwokat Bernadetta Parusińska- Ulewicz adwokat@kancelariaulewicz.pl

Odpowiedź nr 1 z dnia 7 lutego 2019 10:24 Zmodyfikowano dnia: 7 lutego 2019 10:24 Obejrzało: 271 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Szanowny Panie, należy zwrócić uwagę, iż nabywcy mogą przysługiwać niezależnie od siebie uprawnienia wynikające z gwarancji jakości oraz rękojmi za wady fizyczne kupionej rzeczy. Z tytułu rękojmi za wady sprzedawca rzeczy odpowiada, jeśli wady ujawnią się zasadniczo przez okres 2 lat od daty sprzedaży. Rękojmia może zostać ograniczona lub wyłączona, z wyjątkiem sytuacji, w której kupującym jest konsument - w takim bowiem przypadku musi ona obowiązywać minimum 2 lata (a w przypadku sprzedaży rzeczy używanej rok). Niezależnie od powyższego, nabywcy mogą przysługiwać także uprawnienia z tytułu gwarancji przyznanej przez sprzedawcę lub producenta rzeczy - czas jej trwania oraz zakres są przy tym swobodnie ustalane przez gwaranta. Podkreślam jednak, iż rękojmia i gwarancja, pomimo pewnych podobieństw i zbliżonego celu, są dwiema odrębnymi i niezależnymi instytucjami prawnymi. Oznacza to, że wygaśnięcie gwarancji nie wpływa na dalsze obowiązywanie rękojmi i na odwrót. Jeśli zatem umowa między Panem a sprzedawcą nie ograniczała terminu rękojmi (a w przypadku sprzedaży konsumenckiej nie mogła), to może Pan w dalszym ciągu dochodzić wynikających z niej uprawnień od sprzedawcy, niezależnie od upływu terminu gwarancji producenta. Gdyby miał Pan dalsze pytania lub wątpliwości, zapraszam do kontaktu. Z poważaniem, Janusz Ryszka radca prawny

Odpowiedź nr 2 z dnia 10 lutego 2019 17:17 Zmodyfikowano dnia: 10 lutego 2019 17:17 Obejrzało: 255 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Chcę dodać odpowiedź

Jeśli jesteś prawnikiem zaloguj się by odpowiedzieć temu klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.