sprzedaż przez allegro,zwroty,kurier,

Pytanie z dnia 07 marca 2019

Dzień dobry,

Chciałby prosić o pomoc w rozwiązaniu sytuacji związanej z Allegro i usługą zwrotu Paczkomaty Inpost.

Sytuacja wygląda następująco:
Klient zakupił na aukcji towar o wartości 200 zł. Po ok. 10 dniach rozmyślił się i wysłał informację o odstąpieniu od zakupu, a następnie dokonał zwrotu przez funkcję udostępnioną przez Allegro. Wygenerował kod zwrotu i nadał paczkę. I do tego momentu było wszystko w porządku. Jednak stało się tak, że kurier inpost dostarczył paczkę jakiejś osobie postronnej. Status trackingu mówi o tym, że została doręczona. Niestety nikt tej paczki nie widział. W tej chwili klient domaga się zwrotu kwoty zakupu a ja tej paczki zwrotnej nawet nie posiadam. I teraz moje pytanie - co mam w tej sytuacji zrobić?

1. Reklamacja została złożona do InPostu. InPost wypiera się i twierdzi, że paczkę dostarczył prawidłowo.
2. InPost nie chcę udostępnić informacji komu przesyłkę wydał - twierdzi, że przesyłkę może odebrać każdy a ich regulaminy jasno mówią, że musi zostac wydana Adresatowi lub osobie upoważnionej.
3. Dziwne jest także to, że po przewertowaniu ich regulaminów nigdzie nie można znaleźć informacji na temat tego jak odbywa się usługa zwrotów. Logiczne by było, że jeżeli jest to paczka Paczkomatowa, zwrot odbywa się tą sama drogą - tutaj odbył się poprzez Kurier InPost.
4. Allegro umywa ręce i tłumaczy, że na trackingu jest podane DOSTARCZONO i nie próbuje nawet interweniować.

Proszę Państwa o podpowiedź na rozwiązanie takiej sytuacji? Jak wymóc na InPost przyznanie się, że kurier wydał przesyłkę komuś obcemu i wymuszenie na nich udostępnienia tych danych?

Mam pytanie także w kwestii zwrotu klientowi za "zawrócony" towar. Czy mogę wstrzymać się z nim do czasu, aż sprawa zostanie wyjaśniona? Co na to mówi prawo?




Dzień dobry, co do zasady przedsiębiorca może wstrzymać się ze zwrotem pieniędzy do czasu przedstawienia przez konsumenta dowodu nadania towaru lub jego fizycznego zwrotu (co nastąpi pierwsze). Niezależnie od regulaminów przewoźnik odpowiada za zniszczenie lub zagubienie przesyłki i to na przewoźniku ciąży wykazanie, że prawidłowo doręczył przesyłkę. W opisanej sytuacji, celem odzyskania pieniędzy kupujący powinien udowodnić, co najmniej że nadał przedsiębiorcy towar (np. musi przedstawić dowód nadania na prawidłowy adres). InPost odpowiada za wadliwe doręczenie (np. na błędny adres). Jeżeli kupujący podał prawidłowy adres a kurier wadliwie doręczył przesyłkę, to można skierować roszczenie odszkodowawcze przeciwko InPost (podobnie, jeżeli odmawiają wyjaśnień narażają się na odpowiedzialność). Jeżeli kupujący podał błędny adres i towar zaginął, to brak jest podstaw do zwrotu ceny za towar. W przypadku sporów z przewoźnikami można zwrócić się o interwencję do Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Z poważaniem, r.pr. Marcin Majcherczyk

Odpowiedź nr 1 z dnia 10 marca 2019 15:23 Zmodyfikowano dnia: 10 marca 2019 15:23 Obejrzało: 361 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Chcę dodać odpowiedź

Jeśli jesteś prawnikiem zaloguj się by odpowiedzieć temu klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.