Pytanie z dnia 13 lipca 2022

Szanowni Państwo,

Poszukuję porady prawnej - a w dalszym etapie może również reprezentacji - w sprawie niewywiązania się zleceniobiorcy z zakresu prac remontowych, które miał u mnie wykonać.
Firma budowlaną, z którą mam podpisaną umowę jako osoba prywatna, jest prowadzona jak Sp. z o.o.
Zakres prac dotyczył generalnego remontu mieszkania (od wylewek po tzw. biały montaż). Całość prac miała zostać wykonana i ukończona z dniem 5.05.22 r. Obecnie jest to już dwumiesięczne opóźnienie. Dodam, że umowa zawiera kary umowne w wysokości 50 zł za każdy dzień opóźnienia (niestety zawiera informację o tym, że całość nie może przekraczać 5% wartości zamówienia (całość prac opiewa na 28 tys. netto).
Do pewnego momentu prace były regularne, ale w pewnej chwili pracownicy przestali w ogóle pojawiać się na budowie (właściciel „żąglował” nimi po innych robotach).
Właściciel firmy non-stop zbywał obietnicami o wznowieniu prac.
Obecnie nie odbiera telefonów, albo odpisuje zdawkowo, kłamiąc o tym, że prace ruszą następnego dnia. Nie stawia się na umówione spotkania, ani nie odbiera telefonów.

Do pewnego momentu rozliczaliśmy się zgodnie z harmonogramem prac, choć było to robione raczej domyślnie. Natomiast dałem się naciągnąć na zaliczkę (3 tyś. Zł) mimo tego, że wykonawca jeszcze nie ukończył poprzednich etapów – nadpoczęta łazienka, niedokończona wylewka, niewykończone gładzie wokół nowo wstawionych drzwi wejściowych itp.
Według mnie ilość pieniędzy, które zleceniobiorca otrzymał, nie odpowiada wykonany pracom (ani ich jakości), która jest niedostateczna.

Dodatkowo właściciel firmy podjął się wykonania dla mnie również kuchni „pod wymiar”, które rzekomo jako firma oferował i wykonywał u innych klientów – było to dla mnie wygodniejsze z uwagi na realizację wszystkie przez jednego wykonawcę. Niestety nie posiadam umowy, ale zarówno detale (kolor, fronty, rysunek techniczny itp.), jak i płatność są udokumentowane mailowo oraz transakcjami bankowymi. Wykonawca utrzymywał, że materiał ten jest zamówiony i czeka odbiór, ale jest magazynowany do czasu przygotowania kuchni pod montaż – kwota jaką otrzymał to 9000 zł. Wystawił mi na nią fakturę opisaną jako „prace wykończeniowe”.
Pomimo kilkukrotnych próśb o przesłanie faktury i potwierdzenia zamówienia od dostawcy materiału zakupionego pod kuchnię, nie otrzymałem żadnego potwierdzenia ani wiadomości.

Chciałbym uzyskać informację, jakie są szanse na odzyskanie pieniędzy (zaliczka na prace remontowe oraz kuchnię) oraz czy istnieje możliwość otrzymania zadośćuczynienia za koszty następcze (wykonanie remontu przez inną firmę) oraz zyski utracone; w związku z opóźnieniem remontu muszę ponosić koszty stałe, takie jak kredyt oraz czynsz (ok. 2 tyś zł/miesiąc), za lokal, który nie może być użytkowany zgodnie ze swoim przeznaczeniem.

Z górę dziękuję za pomoc.

Tutaj pojawią się odpowiedzi od prawników


Chcę dodać odpowiedź

Jeśli jesteś prawnikiem zaloguj się by odpowiedzieć temu klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.