Pytanie z dnia 06 marca
Szanowni Państwo,
Zwracam się z prośbą o poradę prawną w następującej sprawie.
Wynajmuję pokój w domu u znajomej. W budynku znajduje się bardzo stary piec, a właścicielka prosiła mnie o oszczędzanie na ogrzewaniu, zalecając jego codzienne wyłączanie przed wyjściem z domu. Jedynie raz wspomniała, że w przypadku dłuższego wyjazdu zimą powinnam go włączyć na minimum.
Podczas mojej nieobecności (również właścicielka była wtedy na urlopie) zapomniałam włączyć piec przed wyjazdem.Miałam już wyrobiony odruch wyłaczania. Niestety, w tym czasie panowały bardzo niskie temperatury. Po powrocie właścicielka uruchomiła piec, który uległ awarii. Fachowiec stwierdził, że piec i tak wymagałby wymiany ze względu na swój wiek.
Koszt naprawy wyniósł kilka tysięcy złotych, a dodatkowo rachunek za wodę okazał się bardzo wysoki, ponieważ w wyniku awarii doszło do jej dużego ubytku. Właścicielka oczekuje, że pokryję te koszty.
Mam wątpliwości co do zasadności takiego żądania, ponieważ piec był w złym stanie technicznym jeszcze przed awarią, a mieszkanie było bardzo zimne – często musiałam przebywać w nim w kurtce, ponieważ ogrzewanie było ustawione na minimalnym poziomie. Nie chcę całkowicie uchylać się od odpowiedzialności, ponieważ przyczyniłam się do tej sytuacji, jednak nie wydaje mi się sprawiedliwe ponoszenie pełnych kosztów naprawy pieca, który i tak wymagał wymiany.
Czy w świetle przepisów mam obowiązek pokrycia pełnych kosztów naprawy i rachunku za wodę?
Z góry dziękuję za pomoc i odpowiedź.
Z poważaniem,
Bartosz Krycki Adwokat (Od 2019)
Kancelaria Adwokacka Adwokat Bartosz Krycki
Legnicka 52, lok 503, 54-204 Wrocław
Zgodnie z art. 6a ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, wynajmujący jest zobowiązany do zapewnienia sprawnego działania instalacji i urządzeń związanych z budynkiem, umożliwiających najemcy korzystanie m.in. z ciepła. Ponadto, wynajmujący powinien dokonywać napraw i wymiany elementów wyposażenia technicznego, takich jak piece grzewcze, stolarka okienna i drzwiowa, podłogi oraz tynki. Fakt, że właścicielka prosiła o oszczędzanie na ogrzewaniu i zalecała codzienne wyłączanie pieca przed wyjściem z domu, może sugerować, że była świadoma złego stanu technicznego urządzenia. W praktyce, aby najemca mógł prawidłowo i bezpiecznie korzystać z urządzeń takich jak piec grzewczy, wynajmujący powinien przekazać niezbędne informacje dotyczące ich obsługi. Brak odpowiednich instrukcji może prowadzić do niewłaściwego użytkowania urządzeń, co z kolei może skutkować ich uszkodzeniem lub stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa mieszkańców. Dlatego, choć przepisy nie nakładają wprost obowiązku udzielenia instrukcji obsługi, wynajmujący, działając z należytą starannością, powinien zapewnić najemcy odpowiednie informacje na temat użytkowania urządzeń znajdujących się w lokalu. Obowiązki najemcy: Zgodnie z art. 6b ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, najemca jest zobowiązany do dokonywania na własny koszt konserwacji i napraw m.in. pieców węglowych i akumulacyjnych, łącznie z wymianą zużytych elementów. Jednakże, odpowiedzialność najemcy dotyczy drobnych napraw wynikających ze zwykłego użytkowania lokalu. Odpowiedzialność za awarię pieca: W opisanej sytuacji, fachowiec stwierdził, że piec wymagałby wymiany ze względu na swój wiek, co sugeruje jego zużycie eksploatacyjne. Zgodnie z art. 6a ust. 2 pkt 5 ustawy o ochronie praw lokatorów, do obowiązków wynajmującego należy wymiana pieców grzewczych. Pani "zaniedbanie" mogło jedynie przyśpieszyć awarię. Bezpośrednią przyczynę awarii w tego typu sprawach, w razie sporu sądowego badana biegły. Niemniej, w Pani sprawie fachowiec, który widział piec już się wypowiedział. Nie powinna być Pani obciążona za koszt naprawy, a na pewno nie w całości.
Podziękowałeś prawnikowi

Chcę dodać odpowiedź
Jeśli jesteś prawnikiem
zaloguj się by odpowiedzieć temu
klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem
poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.