Pytanie z dnia 23 listopada 2018

W pażdzierniku 2016 roku zakupiłam nowowybudowany dom od dewelopera. W czerwcu 017 po zakończeniu prac wkończeniowych wprowadziłam sie do domu wraz z rodziną. Od tej chwili w domu wychodzi szereg wad budowalnych, w tym jak sie najprawdopodobniej okazuje architektonicznych(nie ja wybierałam projekt domu a firma deweloperska). Wśród wad: grzyb w pokoju, problem z wentylacją w domu, nieszczelność pokrycia dachowego (co jest przyczyna zacieków przy ciągach wentylacyjnych)wady blacharki, brak odprowadzania wody z rynien co jest przyczyna wilgoci wchodzącej do budynku od fundamentów. Firma deweloperska na każdy zgłaszany przeze mnie problem reaguje natychmiast próbując naprawić usterki, ich działąnia sa bez zarzutu, jednak problem nie znika a deweloper tak naprawdę nie zna przyczyn powstawania wad. Moja cierpliwość się kończy. Ponoszę koszty dodatkowe (wymieniłam meble w sypialni zjedzone przez grzyba jak i musiałam odremonotwać pokój, Wilgoć weszła w szafki kuchenne. Budynek ma 5 lat gwarancji. Obawiam się ze po tym czasie moje roszczenia już będą bezzasadne. W chwili obecnej ja i moja rodzina mamy dość życia w tym domu, które stało się koszmarem. Czego możemy ządać? Czy w tej sytuacji istnieje możliwośc odstąpienia od umowy i odzyskania kosztów które ponieśliśmy?

Oprócz gwarancji istnieje jeszcze 5letnia rękojmia, a po tym okresie gdyby powstały wady i ponioslaby Pani koszty można ich dochodzić od dewelopera na zasadzie jego odpowiedzialność za nienależyte wykonanie umowy dostarczenia lokalu bez wad. Jeżeli chodzi o odstąpienie to na zasadach rękojmi mogłaby Pani od umowy odstąpić w przypadku : gdy wada jest istotna co w przypadku lokalu znaczą że nie da się w nim bezpiecznie zamieszkiwać oraz gdy deweloper nie naprawi od razu zgłoszonej wady lub gdy wada już była naprawiamy i powstała znowu (oczywiście te żądania w terminie z rękojmi).

Odpowiedź nr 1 z dnia 23 listopada 2018 17:11 Zmodyfikowano dnia: 23 listopada 2018 17:11 Obejrzało: 376 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Sprawa wymaga analizy i omówienia.

Odpowiedź nr 2 z dnia 24 listopada 2018 11:55 Zmodyfikowano dnia: 24 listopada 2018 11:55 Obejrzało: 367 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Przedstawiony stan faktyczny wymaga szczegółowej analizy m.in dokumentów, zachowania stosownych terminów itd. Niemniej: czym innym jest gwarancja a czym innym skorzystanie z uprawnień przysługujących w ramach rękojmi za wady rzeczy. Odstąpienie od umowy na zasadzie rękojmi jest możliwe, ale wymaga wykazania, że wada ma istotny charakter - z przedstawionego opisu wynika, że tak jest. Kwestię tę reguluje przepis art. 560 kc: § 1. Jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, kupujący może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, chyba że sprzedawca niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie. Ograniczenie to nie ma zastosowania, jeżeli rzecz była już wymieniona lub naprawiana przez sprzedawcę albo sprzedawca nie uczynił zadość obowiązkowi wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady.

Odpowiedź nr 3 z dnia 26 listopada 2018 10:12 Zmodyfikowano dnia: 26 listopada 2018 10:12 Obejrzało: 349 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Chcę dodać odpowiedź

Jeśli jesteś prawnikiem zaloguj się by odpowiedzieć temu klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.