Wady w mieszkaniu od dewelopera

Pytanie z dnia 27 maja 2019

Witam,

Piszę, ponieważ parę dni temu, w poniedziałek (2019-05-20), w okolicach godziny 10.00, odebrałem mieszkanie w budynku w jednej z nowych inwestycji w Warszawie. Niestety, pomimo jak się okazało pozytywnego przebiegu odbioru mieszkania, już po wspomnianym odbiorze, wykryłem wadę mechaniczną w mieszkaniu.

Wspomniana wada to rysa na oknie, znajdującym się w jedym z pokoi. Rysa ta zlokalizowana jest w górnym prawym skrzydle okna (otwieranym), tuż nad drewnianą ramą okna. Co jest też bardzo ważne, rysa ta zlokalizowna jest od strony zewnętrznej (!), nie od wewnętrznej. Niestety, tak jak wspomniałem wcześniej, rysy tej nie było widać w czasie odbiorów - poniżej tłumaczę moje przypuszczenia dlaczego.

Najbardziej prawdopodobny scenariusz powstania uszkodzenia jest moim zdaniem następujący. W czasie dokonywania odbioru mieszkania zaczęśliśmy sprawdzanie wszystkiego od okien w poszczególnych pomieszczeniach. Na wspomnianym, obecnie uszkodzonym oknie, nie stwierdziliśmy widocznych rys (w tamtejszych warunkach świetlnych), ale stwierdziliśmy, że w tym oknie uszkodzona była listwa zewnętrzna. Jeden z pracowników dewelopera zdecydował o szybkiej wymianie listwy na miejscu, tak żeby możliwy był odbiór mieszkania. Przypuszczam, że właśnie w czasie wymiany listwy powstało uszkodzenie - rysa jest tuż nad poziomem listwy.

Nie można wykluczyć jednak również scenariusza, że brak widoczności rysy wynikał z braku możliwości dostrzeżenia jej przez nas w występujących uwcześnie warunkach świetlnych. Stało się to natomiast możliwe, gdy pojawiłem się na miszkaniu już po odbiorze, bliżej drugiej połowy dnia.

Chciałbym przy okazji zaznaczyć, że od czasu odbioru mieszkania, na jego terenie nikt nie mieszka oraz nie są w nim jeszcze prowadzone żadne prace remontowe, co wyklucza możliwość uszkodenia okna po terminie odbioru. Praktycznie nikt tam nie przebywa.

W odbiorze towarzyszyli mi pracownicy firmy, która będzie dokonywała remontu mojego mieszkania. Myślę, że będą oni w stanie potwierdzić to, jak przebiegał odbiór mieszkania.

Niestety po zgłoszeniu moich zażaleń do dewelopera dostałem następują ce informacje od koordynatora technicznego odbiorów z ramienia dewelopera:

"Niestety po fakcie odbioru nie mogę przyjmować usterek – uszkodzeń mechanicznych. Tego rodzaju usterka powinna być zgłoszona na odbiorze lokalu. W związku z powyższym zmuszony jestem o uznanie usterki za niezasadną."

oraz

"Podtrzymuję stanowisko w sprawie. Rysa na szybie – zwłaszcza tak duża – jest oczywista. Wada natury mechanicznej mogła powstać po fakcie odbioru – nie jestem w stanie udowodnić, że miała miejsce przed odbiorem".

Czy mogą mi Państwo pomóc? Czy istnieją jakieś interpretacje lub orzeczenia sądu, które mogłyby mi pomóc, a jeśli tak to czy mogliby mi je Państwo przytoczyć wraz z podaniem sygnatury?

Z góry dziękuję za pomoc.

Pozdrawiam,
Ryszard

Tutaj pojawią się odpowiedzi od prawników


Chcę dodać odpowiedź

Jeśli jesteś prawnikiem zaloguj się by odpowiedzieć temu klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.