Pytanie z dnia 07 listopada 2018

Witam chciałabym zapytać o wynajem mieszkania. Chodzi o to, że w lipcu wynajelismy mieszkanie z taką wadą, że woda po każdym prysznicu wylatuje spod prysznica, co powoduje to że wszędzie jest wilgoć, a my nie nadazamy z wysusza iem łazienki szczególnie teraz na chłodniejsze dni. W umowie zostalo to zawarte i właściciele zapewnili że to naprawia. Natomiast od lata nie jest to nadal naprawione, bo hydraulicy których załatwiają albo nie mają ludzi albo w ogóle tel nie odbierają. Chcielibyśmy sie wyprowadzić natychmiast i zmienić mieszkanie, lecz w umowie jest zapis, że mamy 3 miesiące wypowiedzenia, bo inaczej kaucji nie dostaniemy spowrotem. Czy faktycznie jeśli właściciele nie potrafią załatwić sprawy z prysznicem i trwa to tyle czasu, to możemy zerwać umowę odrazu i odzyskać kaucję? Jeśli tak czy jest jakieś prawo które o tym mówi? Żeby w rozmowie z właścicielami oprzeć się na czymś konkretnym. Z góry dziękuję za odpowiedź

Dzień dobry. Kwestia ta wymaga analizy zawartej umowy. Niemniej: ,,W umowie zostalo to zawarte i właściciele zapewnili że to naprawia"- w umowie jest postanowienie o wadzie prysznica z zobowiązaniem właściciela do jej naprawy ? Co, do zasady: art. 662 § 1 k.c.: Wynajmujący powinien wydać najemcy rzecz w stanie przydatnym do umówionego użytku i utrzymywać ją w takim stanie przez czas trwania najmu. Jeśli mamy do czynienia z najmem lokalu, to art. 681 k.c.: Do drobnych nakładów, które obciążają najemcę lokalu, należą w szczególności: drobne naprawy podłóg, drzwi i okien, malowanie ścian, podłóg oraz wewnętrznej strony drzwi wejściowych, jak również drobne naprawy instalacji i urządzeń technicznych, zapewniających korzystanie ze światła, ogrzewania lokalu, dopływu i odpływu wody. Art. 663 k.c. : Jeżeli w czasie trwania najmu rzecz wymaga napraw, które obciążają wynajmującego, a bez których rzecz nie jest przydatna do umówionego użytku, najemca może wyznaczyć wynajmującemu odpowiedni termin do wykonania napraw. Po bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu najemca może dokonać koniecznych napraw na koszt wynajmującego. Art. 664 k.c.: § 1. Jeżeli rzecz najęta ma wady, które ograniczają jej przydatność do umówionego użytku, najemca może żądać odpowiedniego obniżenia czynszu za czas trwania wad. § 2. Jeżeli w chwili wydania najemcy rzecz miała wady, które uniemożliwiają przewidziane w umowie używanie rzeczy, albo jeżeli wady takie powstały później, a wynajmujący mimo otrzymanego zawiadomienia nie usunął ich w czasie odpowiednim, albo jeżeli wady usunąć się nie dadzą, najemca może wypowiedzieć najem bez zachowania terminów wypowiedzenia. § 3. Roszczenie o obniżenie czynszu z powodu wad rzeczy najętej, jak również uprawnienie do niezwłocznego wypowiedzenia najmu nie przysługuje najemcy, jeżeli w chwili zawarcia umowy wiedział o wadach.

Odpowiedź nr 1 z dnia 8 listopada 2018 09:19 Zmodyfikowano dnia: 8 listopada 2018 09:19 Obejrzało: 247 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Na wstępie należy zaznaczyć, że podstawą do podjęcia jakichkolwiek działań w sprawie jest przeprowadzenie analizy umowy najmu lokalu. Bez wglądu w ten dokument nie można udzielić pełnej odpowiedzi. Z opisu sprawy wynika, że wskazana usterka może nie należeć do drobnych nakładów, które obciążają najemcę. Nadmierna wilgoć jest dość poważnym problemem utrudniającym używanie lokalu, która może powodować również problemy zdrowotne. Opierając się wyłącznie na przepisach Kodeksu Cywilnego, możliwe byłoby odwołanie się do treści art. 682 Kodeksu Cywilnego, zgodnie z którym jeżeli wady najętego lokalu są tego rodzaju, że zagrażają zdrowiu najemcy lub jego domowników, najemca może wypowiedzieć najem bez zachowania terminów wypowiedzenia, chociażby w chwili zawarcia umowy wiedział o wadach.

Odpowiedź nr 2 z dnia 29 listopada 2018 00:01 Zmodyfikowano dnia: 29 listopada 2018 00:01 Obejrzało: 229 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Chcę dodać odpowiedź

Jeśli jesteś prawnikiem zaloguj się by odpowiedzieć temu klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.