Pytanie z dnia 18 września 2016

Witam,

Chciałbym się zapytać o komentarz wydarzenia które stało się ostatnio w mojej pracy. Jestem przedstawicielem handlowym, mam umowę o zlecenie.
Pracuje na pół etatu.
Proszę powiedzieć czy jest jakiś paragraf mówiący kiedy pracownik reprezentuje firmę? tylko w trakcie pracy czy także poza nią? Czy może pracodawca wpłynąć na moje życie prywatne mówiąc że reprezentuje firmę także poza nią i muszę się do pewnych standardów dostosować.

Ostatnio pracodawca kazał nam:
Jeżeli poza godzinami pracy wysyłamy maila z prywatnej poczty i pojawia się nazwa firmy w jakiejkolwiek postaci to musimy dodawać jego w kopi tego maila. A jeżeli zadzwonię z prywatnego numeru do kogoś i pojawia się też nazwa firmy to muszę wysłać raport z tej rozmowy.

Czuje ze to burzy moją wolność i czuję się z tym źle.

Proszę powiedzieć czy może takie coś się dziać?

Pozdrawiam
Darek

Szanowny Panie, umowa zlecenia jest umową cywilnoprawną. W związku z tym nie podlega regulacjom Kodeksu pracy. Zastosowanie do umowy zlecenia będą miały przepisy Kodeksu cywilnego. Zatrudnienie w oparciu o umowę zlecenie ma charakter bardziej elastyczny. Do zleceniobiorcy nie mają zastosowania przepisy prawa pracy, wobec czego zleceniobiorca nie ma obowiązku stosowania się do wszystkich poleceń zleceniodawcy. Zleceniobiorca sam organizuje swoją pracę, tak aby była wykonywana zgodnie z umową. Zleceniobiorca nie ma obowiązku wykonywania zlecenia w ściśle określonym miejscu ani czasie, nie jest też zależny od zleceniodawcy. Narzucenie obowiązku raportowania prywatnych rozmów telefonicznych, a także informowanie o prywatnej korespondencji mailowej, w których padnie nazwa firmy, może prowadzić do naruszenia dóbr osobistych, w tym naruszenia tajemnicy korespondencji oraz prywatności. Ponieważ nie wyraża Pan na to zgody, nie ma Pan obowiązku wykonywania tych czynności. Zleceniodawca nie posiada również w zasadzie skutecznych środków umożliwiających taką weryfikację. Środki ochrony w przypadku zagrożenia dobra osobistego przewiduje art. 24 Kodeksu cywilnego. Także w przypadku zatrudnienia na umowie o pracę pracodawca, pomimo iż po wcześniejszym poinformowaniu pracownika, ma prawo kontrolować internetową aktywność swoich podwładnych w miejscu pracy, to jednak ten nadzór ma pewne ograniczenia, i za niedozwolony należy uznać dostęp do prywatnych wiadomości e-mail bez zgody pracownika. Warto również rozważyć, czy Pana umowa nie spełnia warunków umowy o pracę. Jeżeli z treści umowy wynika konieczność wykonywania obowiązków osobiście, odpłatnie oraz w warunkach nadzoru oraz w miejscu i o czasie wyznaczonym przez zleceniodawcę powinna to być umowa o pracę.

Odpowiedź nr 1 z dnia 20 września 2016 10:37 Obejrzało: 172 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Chcę dodać odpowiedź

Jeśli jesteś prawnikiem zaloguj się by odpowiedzieć temu klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.